به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، سال ۲۰۲۰، «تنت» فیلم ۲۰۰ میلیون دلاری کریستوفر نولان با یک تاخیر طولانی به دلیل شیوع کرونا که سینماها را تعطیل کرد، به سینماها رفت. در آن تابستان، این کارگردان که شیفته نمایش در پردههای بزرگ است، میخواست فیلم مهیج جاسوسیاش اولین فیلم مهمی باشد که موجب بازگشایی جدی سینماها میشود. آن سارنوف، رییس سابق بخش سرگرمی کمپانی برادران وارنر و توبی امریک، رییس استودیو، موافقت کردند تا زمانی که نولان هزینه مشخصی بپردازد، اکران فیلم در سینماها ادامه یابد.
پس از ادغام وارنر میدیا در سال ۲۰۲۲ با دیسکاوری و تغییر برنامهها و سیاستهای آن، روسای جدید مشتاق بازگشت نولان به استودیو بودند. او ۹ ماه پیش از ورود آنها، این کمپانی را ترک کرده بود تا کارش را با یونیورسال ادامه دهد و «اوپنهایمر» را بسازد. نولان از زمان ساخت «بیخوابی» در سال ۲۰۰۲ با برادران وارنر همکاری کرده بود و روسای جدید برای نشان دادن حسن نیت خود، چکی ۷ رقمی برای او نوشتند تا هزینههای «تنت» را به وی پس دهند.
اما این تلاش هم بینتیجه ماند و نولان نشان داد برای مردی که هنوز در خانهای ساده در هالیوود هیلز زندگی میکند و با یک هوندای ۲۰ ساله رانندگی میکند، پول مهم نیست. این کارگردان برنده اسکار و اِما توماس، همسرش که شریک ساخت فیلمهایش است، تصمیم گرفتند پروژه بعدی خود را با بازی مت دیمون برای یونیورسال بسازند.
آنچه برای نولان اهمیت دارد استراتژی بازاریابی درست، استفاده از صفحه نمایش آیمکس، داشتن استقلال برای ساخت فیلم و مواردی از این دست است.
در واقع نولان بخشی از نسل در حال انقراض کارگردانانی است که نامشان نشان دهنده کارشان است و در کنار کوئنتین تارانتینو و جیمز کامرون جای میگیرد. فیلمهای استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی با وجود ثابت ماندن بودجه تولیدشان، بازده کمتری در گیشهها یافتهاند و بازسازی «داستان وست ساید» اسپیلبرگ که با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شد ۷۶ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و «قاتلان ماه کامل» اسکورسیزی که ۲۱۵ میلیون دلار هزینه داشت، سال پیش ۱۵۹ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد. بنابراین امکان انتخاب برای استودیوها کم است و فیلمسازانی مانند گرتا گرویگ و رایان کوگلر سبکهای متفاوتی دارند و با وجود این که «باربی» ۱.۴۵ میلیارد دلار و «پلنگ سیاه» ۱.۳۵ میلیارد دلار فروش کردند، با این حال فیلمهای آنها بر اساس پایه متفاوتی ساخته شده بودند.
موفقیت نولان با «اوپنهایمر» اما کاری معجزهآسا بود؛ کسب جایزه بهترین فیلم باوجود داشتن رتبه R، زمان ۳ ساعته فیلم و تمرکز بر شخصیتی تاریخی که کمترین احتمال سرگرمی بودن و کسب درآمد را داشت و در عین حال فروش ۹۷۶ میلیون دلاری نشان میدهد نام نولان یک برند است.
جف باک، تحلیلگر فروش گیشه هم معتقد است نام کریستوفر نولان به خودی خود مانند یک روابط عمومی عمل میکند و معدودی از کارگردانان برای عموم مردم تا این حد شناخته شده هستند و او در حال حاضر در صدر این فهرست قرار دارد.
هنوز روشن نیست فیلم بعدی نولان چه خواهد بود، اما منابع داخلی میگویند آخرین اثر نولان یک حماسه علمی تخیلی دیگر نیست و احتمالا فیلمی در ژانر جاسوسی است.
علاوه بر «اوپنهایمر»، ۲ فیلم دیگر نولان یعنی «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی برمیخیزد» از مرز فروش یک میلیارد دلاری عبور کردند.
نظر شما