مرشد محمد احدی در گفتگو در حاشیه برگزاری پنجمین همایش سراسری تئاتر عاشورائیان در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: پرده خوانی یک هنر به شمار می آید در حالیکه وقتی را که به پرده خوانان می دهند کم است و مردم نیز وقت کافی برای دیدن این برنامه ها نمی گذارند.
وی اظهار داشت: گفتارهای پرده خوانی نیز کمتر شده و این امر محدویتها و مشکلات این هنر دیرپا را افزایش داده است.
وی با اشاره به اینکه پرده خوانی 366 صورت ( داستان ) دارد، خاطرنشان کرد: این صورتها برای هر روز از سال نیاز است و هنرمند پرده خوان باید مواردی تعیین شده در اجرای این هنر رعایت کند.
مرشد احدی به تفاوتهای میان تعزیه و پرده خوانی اشاره و اضافه کرد: در هنر پرده خوانی، هنرمند باید ایستاده حرف بزند در حالیکه تعزیه خوان باید حکایتها و روایتها را نقل کند.
این هنرمند تعزیه و پرده خوان یادآورشد: تعزیه خوانی و پرده خوانی ریشه تاریخی دارد و پیش از اسلام، اخبار را به صورت تعزیه از مکانی به مکان دیگر نقل می کردند و این هنر در زمان صفویه تقویت و در زمان قاجار به اوج خود رسید.
وی بیان داشت: اکنون نسخه هایی که در زمینه تعزیه وجود دارد، هر کس در هر دیار بنا به قریحه خودش متن آن را نوشته و شعارش را سروده است و بیشتر نسخه های تعزیه کم و بیش از یک روال تاریخی پیروی می کنند.
احدی اضافه کرد: تعزیه نیز همانند هنر نمایش به درک درستی نیاز دارد و بازیگر تعزیه باید نقش را به گونه ای اجرا کند تا برای مخاطب بارو پذیر باشد.
وی با انتقاد از متولیان برگزاری پنجمین جشنواره سراسری تئاتر عاشورائیان در گلستان گفت: در طراحی پوستر این جشنواره نامی از پرده خوانی قید نشده و این مورد در سال گذشته نیز تکرار شده بود.
پنجمین جشنواره سراسری تئاتر عاشورائیان با شرکت 11 گروه نمایشی روز شنبه در استان گلستان آغاز شد و تا روز سه شنبه ادامه دارد.
نظر شما