به گزارش خبرگزاری مهر، در یازدهمین شب از فصل «بنی امیه» برنامه سوره، حجت الاسلام مسعود دیانی، سردبیر و مجری برنامه با حجت الاسلام محمد جواد نظافت، نهج البلاغه پژوه و مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) درباره موضوع اخلاق اموی گفتگو کرد.
دیانی در ابتدای برنامه خطاب به نظافت پرسید: ضرورت بررسی و پرداختن به اخلاق اموی چیست؟
وی پاسخ داد: مکمل شناخت خوبی ها، شناخت بدی هاست. خدای متعال هم می فرماید: اگر انسان فقط خوبی ها را بداند ناخواسته در دام بدی ها میافتد؛ کما اینکه بنی امیه از آموزش شرک جلوگیری کردند و نه آموزش توحید. بنابراین هم باید خوبی ها را شناخت و هم بدی ها را. هم برای خودسازی خودمان لازم است و هم برای جریان شناسی و منافق شناسی. چون بنی امیه، یک جریان است و امروز هم زنده است و وجود دارد. معنای اینکه عزاداری میکنیم هم این است که جریان باطل همچنان وجود دارد. اباعبدالله (ع) که در بهشت است، اما مصیبتدیدگی ما همچنان باقی است. خیمههایی که در روز عاشورا آتش زده شد، دودش همچنان در چشم ما میرود بنابراین برای شناخت بنیامیه های زمان و نقد خودمان باید اوصاف آنها را بشناسیم.
حجت الاسلام نظافت افزود: در نهج البلاغه حدیثی داریم مبنی براینکه، هرگز رشد را نخواهید شناخت مگر اینکه تارکان رشد را بشناسید، همچنین باید کسانی که پیمان خدا را در کتابش نقض کردند بشناسید. امام خمینی (ره) همیشه رادیو بی بی سی را گوش میدادند چون اعتقاد داشتند که شناخت خط رسانه ای دشمن، راه را به ما نشان میدهد. شیطان برای فریب دادن ما اشتباه نمیکند بنابراین در یک جمع بندی اینکه ما لازم است خلق و خوی بنی امیه را بشناسیم چون برای شناخت حق وخودسازی خودمان باید باطل و اهل باطل را بشناسیم.
این نهج البلاغه پژوه ادامه داد: ما گاهی فکر میکنیم باید همیشه از خوبی ها و خوبان در جامعه بگوییم در حالیکه تربیت اسلامی اینگونه نیست. امیرالمومنین (ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه آورده است: عَلُم بهشت و جهنم هردو باید باهم برافراشته شود. قرار نیست، جهنم فقط جای آدم های نفهم باشد. اتفاقا جهنم پر از آدمهای فهمیده است منتها فهمیده های لجباز.
گاهی اهل منبر اوصاف و بدی هایی از بنی امیه میگویند که ما می بینیم ما هم همه اینها را داریم، آیا ویژگی بد یا خط قرمزی است که خاص بنی امیه باشد؟
نظافت گفت: لجبازی، عناد آگاهانه و عامدانه همین خط قرمزی است که شما میگویید اما همه ما مراتب ضعیفی از امویان داریم که اینها نگران کننده است و البته مراتبی از اخلاق حسینی داریم که بشارت دهنده است.
وی اضافه کرد: یکی از خصایص بنی امیه «علو» و برتری جویی بود. معنی علو هم یعنی اینکه به هر قیمتی یک سرو گردن بالاتر باشیم یعنی اگر قضا و قدر الهی خواست که سطح ما پایین تر باشد، نمی توانیم بپذیریم. مثلا معاویه از اینکه به جای امیرالمومنین (ع) انتخاب نشده بود ناراحت بود و به هرقیمتی میخواست به آن جایگاه برسد در حالیکه به این موضوع فکر نمیکرد که آمادگی و ظرفیت انتخاب شدن به جای حضرت علی (ع) را ندارد. بنی امیه با پیامبر بودن مشکلی ندارند منتها میگویند ما پیامبر باشیم و از همینجا ریشه های حسادت شکل میگیرد و از علی (ع) کینه به دل گرفتند. ریشه های حسادت، در دنیاطلبی است و همین خصیصه موجب خشونت میشود.
مدیر مدارس علمیه حضرت مهدی (عج) تصریح کرد: ما معمولا وقتی به خودمان ظلم میشود، عدالت خواه میشویم ولی وقتی حقمان داده شود، عدالت خواهی را فراموش میکنیم بنابراین عدالت خواهی خالصانه با عدالت خواهی محدود و شخصی فرق دارد. بسیاری از عدالت خواهان زمان شاه وقتی به قدرت رسیدند، عدالت خواهی را فراموش کردند در حالیکه نفرت از ظلم همیشه باید باشد. امیرالمومنین (ع) چه پست و مقام داشته باشد چه نداشته باشد از ظلم متنفر است.
حجت الاسلام نظافت در ادامه برنامه به ویژگی دیگر امویان پرداخت و گفت: ویژگی دیگر امویان دنیاپرستی بود. دنیا خوب است ولی ما باید خدا را بپرستیم نه دنیا را چون دنیا مخلوق خداست. ثروت، قدرت، ریاست، شهوت و لذت و شهرت جلوه های دنیا هستند. هرکدام اینها بت ما شود، خطرناک است. اخلاق علوی حکم میکند که مسئولان در خدمت اول صف و در مصرف آخر صف باشند حالا این اتفاق که نمیافتد ولی حداقلش این است که حقوق های نجومی که حضرت آقا هم حرام اعلام کردند نگیرند. اگر کسی میخواهد درآمدهای نجومی داشته باشد از طریق مسئولیت های سیاسی ممنوع است. اگر کسی از بیت المال ارتزاق میکند و عذاب وجدان نمیگیرد بداند که ویژگی اموی را دارد.در نهج البلاغه آمده است که انسانیت یعنی در درد دیگران شریک بودن و بی دردی بزرگترین درد انسان است. براساس اخلاق علوی مسئول جامعه باید شریک غم مستضعفان باشد.اگر مسئولی نمیتواند اینگونه باشد تسلیم شود و بگوید نمی توانم ولی آبروی حکومت علوی را نبریم. اگر مسئول زندگی ساده زیست داشته باشد، فقرا آرامش روانی دارند و از ناداری تحقیر نمیشوند. بسیاری از انقلابی هایی که امروز در خانه های ده میلیاردی زندگی میکنند نمی توانند، ساده زیست باشند چون هم نفس و هم خانوادهشان را بدعادت کردهاند.
این نهج البلاغه پژوه بیان کرد: وقتی امیرالمومنین (ع) را مخالف هوسهایمان ببینیم از او ذره ذره بیزار میشویم. امیرالمومنین (ع) طبیب مهربان است. مثل بچه ای که از دکتر بدش می آید در حالیکه، دکتر میخواهد او را درمان کند. بنی امیه چون دنیاپرست بودند، ظلم را وسیله رسیدن به دنیا قرار دادند اموی صفتان اگر مسلط شوند، ظلمشان مستمر است و همه چیز و همه کس را برده خود میکنند، ظلم به دین و دنیای آدم ها رحم نمیکند درحالیکه حکومت علوی با ظلم میانه ای ندارد، مسیر خدا را با ظلم نمی توان طی کرد. اموی صفتان، همتشان پَست است.ظلم فقط اختلاس نیست، اینکه یک پُست یا مسئولیت را به آدم نااهل که ضایع میکند هم بدهی ظلم است در حالیکه ظلم ظالم دوام ندارد.
حجت الاسلام نظافت در ادامه بیان خصیصه های اموی گفت: بی رحمی و قساوت خصیصه دیگر امویان است. ظلم مستمر، انسان را از انسانیتش تهی و بعد از حیوان پست ترمی شود. داعش زمان ما همان بنی امیه است. ما باید مواظب باشیم که سنگدل نشویم. بنی امیه اهل معامله و زد و بند هستند. و برای رسیدن به قدرت معامله و تطمیع میکنند.
مجری برنامه در این بخش از برنامه گفت: خب الان خیلی از مسئولان و حزب اللهیها میگویند بدون زد و بند و معامله که اصلا نمی شود کاری کرد.
نظافت پاسخ داد: ما باید کاری کنیم که مسئولیت آش دهن سوزی نشود. مشکل حقوق های نجومی این است که فرصت طلبان میآیند نه دلسوزان. مدیر انقلابی باید تربیت شود. یک روز یک نفر نماینده مجلس شد من به ایشان گفتم: تبریک و تسلیت چون مسئولیت و مقام گرفتن تبریک دارد ولی تسلیت هم دارد. معاویه از علی (ع) زرنگ تر و سیاستمدارتر نیست ولی او فسق و فجور دارد. علی (ع) را با معاویه نسنجید. او دنبال بندگی خدا و اقامه حق است. ایشان در خطبه ای فرمودند: معاویه، بی خبران و بی ریشه ها را در بی خبری نگه داشته و به جنگ با من درآورده است مثل خیلی از جوان ها که با ادبیات انقلاب آشنا نیستند و ما در رساندن پیام انقلاب به آنها کوتاهی کردیم. من آرزو میکنم آقای رئیسی معاونت تربیت درست کند. البته ما مربی خوب هم نداریم.
این نهج البلاغه پژوه در پایان برنامه به ویژگی دیگر معاویه اشاره کرد و گفت: معاویه در برخورد با امام علی (ع) تصمیم قاطع داشتند. نامردی یاران امیرالمومنین (ع) سبب حادثه عاشورا شد، در حالیکه اگر به امیرالمومنین کمک می کردند، مسیر تاریخ عوض میشد.
نظر شما