به گزارش خبرگزاری مهر، فیلسوفان اسلامی دو رویکرد اصلی در باب مرگ مطرح کردهاند که باید از آن با عنوان منظر فارابی_ابن سینایی یاد کرد و سهروردی و ملاصدرا ادامه ابن سینا محسوب میشوند. فارابی نفوس برخی انسانها را پس از مرگ فناپذیر دانستهاست اما ابن سینا و سهروردی همه نفوس را دارای بقا میدانند. مرگ نزد سهروردی عبارت است از قطع علاقه و باطل شدن شوق و رابطه میان نفس و بدن.
سهروردی در چهار اثر خود بیشتر از سایر آثارش درباره مرگ و بقای نفوس و مراتب نفوس پس از مرگ سخن گفتهاست: رساله یزدان شناخت، کتاب حکمت الاشراق، رساله هیاکل النور و رساله پرتونامه.
بیستمین نشست از مجموعه درسگفتارهایی دربارهی سهروردی به «حقیقت مرگ در فلسفه سهروردی و مقایسه با ابن سینا» اختصاص دارد که با سخنان قاسم پورحسن (عضو گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی) در روز چهارشنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۵ برگزار میشود.
علاقهمندان میتوانند این نشست را از اینستاگرام و تلگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب و صفحهی این مرکز در آپارات پیگیری کنند.
نظر شما