۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۷:۲۱

پنجشنبه‌های «مستند» در «مهر»؛

پدر دهه شصتی چشم به راه چهاردهمین فرزند/ از زندگی «لذت» می‌برید؟

پدر دهه شصتی چشم به راه چهاردهمین فرزند/ از زندگی «لذت» می‌برید؟

عباس صالح‌مدرسه‌ای کارگردان مستند «۱۲ نفر» که به روایت زندگی طلبه‌ای با ۱۴ فرزند می‌پردازد، توضیحاتی را درباره مشاهدات خود از سبک زندگی خانواده این طلبه ارائه کرد.

عباس صالح‌مدرسه‌ای کارگردان مستند بلند «۱۲ نفر» همزمان با عرضه این مستند در سایت عماریار، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند و سوژه خاص آن توضیح داد: حجت‌الاسلام محمد مسلم وافی یزدی حدود ۱۰ سال پیش که من با او آشنا شدم، یکی از جوان‌ترین پدران ایرانی بود که ۱۰ فرزند داشت. پدر او البته ۲۲ فرزند داشتند و پدربزرگ‌شان هم ۱۴ فرزند. به‌صورت خانوادگی در این فضای فکری بودند که خانواده باید پرفرزند باشد.

وی ادامه داد: در یک بررسی اولیه متوجه شدیم که طی یک قرن گذشته این رسم در خانواده وافی برقرار بوده و همه خانواده‌ها پرجمعیت بوده‌اند. حتی در سال‌های دورتر که به‌طور معمول خانواده‌ها ۸ تا ۱۰ فرزند داشتند، این خانواده بالای ۱۴ فرزند داشتند. خود آقای وافی که سوژه اصلی مستند ما بودند و در زمان ساخت مستند ۱۰ فرزند داشتند، امروز تعداد فرزندان‌شان به عدد ۱۴ رسیده و آخرین فرزندشان همین روزها پا به جهان می‌گذارد. این طلبه دهه شصتی امروز از ازدواج دو دخترش، ۵ نوه هم دارد. خودش هم در ۱۶ سالگی ازدواج کرده است. در حال حاضر از تک همسرش ۱۴ فرزند دارد و اتفاقاً همسرشان هم در سلامت کامل هستند.

این مستندساز افزود: ساخت این مستند دو سال طول کشید و در خلال ساخت همین مستند بود که تعداد فرزندان این خانواده از عدد ۸ به ۱۰ رسید. همه این‌ها این سوژه را برای ما تبدیل به یک فرد خاص کرده بود. به این دلیل که سال‌ها در این کشور تبلیغات بسیاری را برای جا انداختن فرهنگ، فرزند کمتر و زندگی بهتر داشتند و وزارت بهداشت هم به‌صورت مستقیم روی این موضوع تأکید داشت. در مقطعی حتی این شعار روی برخی محصولات غذایی و بهداشتی در کنار قیمت آن محصول درج می‌شد! کار به مرحله‌ای رسیده بود که حتی تأکید بر روی دو فرزند هم باب شده بود. در سال‌های اخیر هرچند این فشار تبلیغاتی کمتر شده بود اما همین آقای وافی برای بیمه فرزندان‌شان با محدودیت‌هایی مواجه بودند و از برخی خدمات اجتماعی متعارف محروم شدند که این موارد مربوط به همین سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ است.

پدر دهه شصتی چشم به راه چهاردهمین فرزند/ از زندگی «لذت» می‌برید؟
عباس صالح‌مدرسه‌ای

صالح‌مدرسه‌ای درباره مذاکره با این روحانی برای ساخت مستند هم توضیح داد: از آن جایی که آقای وافی خودش یک فرد رسانه‌ای است، به محض طرح سوژه از آن استقبال کرد. البته نه برای تبلیغ خودش بلکه با هدف ترویج فرهنگ فرزندآوری و این نوع از سبک زندگی. هم خودش و هم همسرش اعتماد بسیار زیادی به تیم ما کردند و اجازه دادند در همه ساعات و بدون هیچ محدودیتی در منزل آن‌ها و در سفرها با دوربین همراهی‌شان کنیم.

در سبک زندگی امثال آقای وافی، دختر و پسری که باهم ازدواج می‌کنند، به نوعی دارند در کنار یکدیگر بزرگ می‌شوند و به همین دلیل در بزرگسالی اختلافات میان آن‌ها بسیاربسیار ناچیز است. من به شخصه روی این موضوع پژوهش کرده‌ام و اینگونه نبوده که به عنوان یک مستندساز، دوربینم رو روشن کنم و سراغ این سوژه بروم

وی در ادامه درباره سنت ازدواج در سنین پایین در خانواده وافی گفت: دختر این خانواده در سن ۱۴ سالگی ازدواج کرده است اما با این حال باید بگویم من علاوه‌بر مستندسازی، در داستان‌نویسی هم علاقه‌مند به سوژه‌های اجتماعی هستم اما فراموش نکنیم که آقای وافی یک فرد یزدی است و فارغ از رسوم این خانواده، ازدواج در سنین پایین در یزد هم مرسوم است. این خانواده هم تلاش کرده‌اند به سنت‌های خانوادگی خود پایبند بمانند. واقعیت هم این است که در جامعه امروز وقتی دختر و پسری به سن بلوغ می‌رسند باید پاسخ جسمی و روحی درخوری دریافت کنند و نمی‌توان نیازهای آن‌ها را نادیده گرفت.

صالح‌مدرسه‌ای افزود: در سبک زندگی امثال آقای وافی، دختر و پسری که باهم ازدواج می‌کنند، به نوعی دارند در کنار یکدیگر بزرگ می‌شوند و به همین دلیل در بزرگسالی اختلافات میان آن‌ها بسیاربسیار ناچیز است. من به شخصه روی این موضوع پژوهش کرده‌ام و اینگونه نبوده که به عنوان یک مستندساز، دوربینم را روشن کنم و سراغ این سوژه بروم. روی همه اعضای این خانواده تحقیق کردیم و متوجه شدیم آنها کمترین و جزئی‌ترین اختلافات را با همسران خود دارند. برای افراد متعددی که در گروه فیلمبرداری خود ما حضور داشتند، این شرایط جالب بود و کنجکاو بودند بدانند اعضای این خانواده چگونه زندگی می‌کنند.

این مستندساز درباره شرایط اقتصادی این خانواده با ۱۴ فرزند و کیفیت مدیریت مالی این شرایط هم توضیح داد: واقعیت این است که تعاریف ما از فقر و شرایط تنگ اقتصادی می‌تواند متفاوت باشد. شرایط یک زندگی شاید برای فردی معنای فقر را داشته باشد و برای فردی دیگر یک زندگی کاملاً معمولی محسوب شود. آقای وافی در خانه‌های مختلفی مستأجر بوده‌اند و ما در همین مستند حضور آن‌ها در یک خانه را ثبت کردیم. در زندگی این فرد وسایلی مانند تلویزیون ال‌ای‌دی و مبل نمی‌بینید و این شاخصه این سبک زندگی است. ما وقتی به منزل پدر آقای وافی هم رفتیم شاهد همین شرایط بودیم.

پدر دهه شصتی چشم به راه چهاردهمین فرزند/ از زندگی «لذت» می‌برید؟

وی تأکید کرد: بسیاری از ما خیلی از این وسایل را داریم اما به اندازه خانواده وافی از داشته‌هایمان لذت نمی‌بریم. مهمترین ویژگی این خانواده این است که به معنای واقعی از داشته‌های‌شان لذت می‌برند و این نکته بسیار مهمی است. خیلی از همکاران ما در ساخت همین مستند از مواجهه با میزان رضایتمندی اعضای این خانواده متعجب می‌شدند.

صالح‌مدرسه‌ای افزود: آقای وافی به‌عنوان یک طلبه این باور را دارد که روزی فرزندانش را خدا می‌رساند و هیچ‌گاه بابت تأمین روزی آن‌ها محتاج نخواهد ماند. این باور هم باور درستی است. به‌خصوص که شخص آقای وافی هم یک انسان بسیار پرتلاش و دونده است و تلاش بسیاری برای تأمین زندگی می‌کند.

این مستندساز در پایان با اشاره به فعالیت‌های تبلیغی حجت‌الاسلام وافی و همسرش برای ترویج فرزندآوری هم گفت: ما همین امروز افراد بسیاری را حتی در میان خانواده‌های مذهبی داریم که با این سبک زندگی مخالف هستند. این خانواده اما مستند به تجربه خود دارند این سبک زندگی را ترویج و تبلیغ می‌کنند. من طی ۲ سال فیلم‌برداری ساعت‌ها تصویر از زندگی این زوج دارم و می‌توانستم حتی آن را تبدیل به یک سریال مستند کنم اما ماحصل آن را در نسخه ۸۵ دقیقه‌ای آماده کردم که همین نسخه ۶۷ دقیقه‌ای آن از تلویزیون پخش شد.

کد خبر 5782523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      این شیخ کار دیگری غیر از بچه درست کردن هم بلده آیا
      • سعید IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
        19 13
        تو عرضه همینم نداری
      • IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        من یک پسر هفده ساله دارم و یک دختر ۱۴ ساله . اینها هنوز الف را از ب تشخیص نمی دهند ماشالله به ایشان با بلوغ جنسی شان. ما هم مخالف نیستیم خدا روزی رسان است و اعتقاد هم داریم ولی همه چیز خورد و خوراک نیست.
      • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        21 45
        تو که پسر ود ختر بزرگ داری و الف و ب را تشخیص نمیدن مشکل از خودته
      • محمد IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        11 6
        شما هم که فقط دنبال گیر دادنی برات سخته میدونم دنباله بهنه ای ولی پیدا نمیکنی
      • فاطمه سیاوشی 🤞🏻 IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        11 29
        جنابعالی هم غیر از حرف مفت زدن کار دیگه ای بلدی آیا ؟!
      • لایک IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        9 1
        به اشتباه منفی دادم
      • RO ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        96 29
        منی که از بی پولی تو چهل سالگی هنوز مجردم چی بگم! بچه تو سرم بخوره! لابد امثال من نه دنیا رو داریم نه آخرت رو، اما اینها همه چیز دارن: پول. قدرت. ثروت . احترام. دنیا. آخرت...خاک تو سر من و امثال من
      • ع.شرقی IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        من لیسانس کامپیوتر و کارمند سی سال خدمت دستگاه دولتی هستم.۱۲ میایون حقوقمه..یک بچه دارم دانشجوست ...از خرج خانواده برنمیام ...خودتان قضاوت کنید
      • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        21 3
        من ۴۳سالم هست بااین تورم واوصاع وحشتناک اقتصادی که شاهکارمدیران هست نه خانه نه ماشین ونه ازدواج مانده ام اینها چیکارمیکنن
    • اسکندری IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      بله‌کسی‌که‌هم‌کار‌داره‌هم‌درامدش‌بالاست‌من‌هم‌بودم‌یک‌جین‌بچه‌ماوردم
      • علی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        13 42
        اگر هم پول داشتی دلشو نداشتی این همه بچه بیاری چون دوست نداریم از خوشی های خودمون بگذریم
      • مهدیار IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        19 40
        بله درآمدش بالاست شما مطمیننی ؟ نمیدونی چرا حرف الکی میزنی اصلا مگه میدونی حقوق یه طلبه چنده؟
      • لیلا IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        13 18
        به نظرم درصد بالای فرزندآوری ربط به فرهنگ داره اقتصاد کم تاثیر داره.مامان بزرگا که چهارده پونزده تا بچه داشتن قطعا فرهنگشون بچه های زیاد بوده اقتصادشان بدتراز خانواده امروزی نبوده بهتر هم نبوده
    • نادر خان IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      این خانواده محترم پر تعداد الگویی برای خودشان هستند انشاالله تعدادشان برسد که در کتاب گینس ثبت شود،ولی زندگی بهتر ،بچه کمتر،باهزار یک دلیل عقلانی
      • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        10 34
        باعقل شما بله ولی باعقل عاقلان حرفتون کاملا غلطه با دلیل دینی نمیگم چون اعتقادی به رزاقیت ورب بودن خداندارید بهتره یک تحقیقی درباره تعدادکسانی که در همون غربی که آمال وآرزوهای شماست بکنید متوجه میشید خانواده های اصیل در فرهنگ خودشون هستن که به تعدادفرزند بیشتر اعتقاد دارن
      • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        میشه بگین تلویزیون ندارند چی میبینن میشه بگین پوشاک وخوراکشون چطوره ایناروبگین حداقل سیب زمینی کیلویی ۱۷تومن برنج هندی کیسه ای ۶۰۰تومن اینا ۱۴نفرن یه استامبولی بذارن ۵کیلوبرنج رفته نه خدایی لیست غذاهاشونوبگین والا دونفرادم نمیرسونن باکرایه خونه وپول آب وبرق وگاز وتلفن وشارژ ومرغ کیلو۱۰۰تومن والا
    • من IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      سلام. ببخشید این همه فرزند رو از یک همسر آوردند یا چند همسر دارند؟ اگه فقط یک همسر هست، یعنی بدن اون بنده خدا هیچ استراحتی نداشته و تا این یکی رو آورده، یکی دیگه رو حامله شده! این درسته؟ این همه حاملگی پشت سر هم بهش آسیب وارد نمیکنه؟
      • Ali IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        6 13
        نه ایشون سه تا زن دارن
      • میترا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        14 23
        مادربزرگ منم سنی نداره و ۱۲ زایمان داشته و خداروشکر هیچ بیماری نداره . مادرم هم ۴۲ سالشه یک نوه داره و چهار فرزند. اگر سبک زندگی و خورد و خوراکمون رو درست کنیم هیچ مشکلی پیش نمیاد خانواده های قدیمی یا خانواده امروزی و مذهبی چون ساعت خواب به موقع دارند و غذاهای سالم می خورند بدن سالمی دارند .
      • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        26 11
        براش اهمیتی نداره فقط به به به وچهچه کارداره
      • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        18 1
        تو متن ذکر شده که یک همسر دارن
      • زهرا IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        14 25
        سلام بله ایشان یک همسر دارند و خانم‌شان در برنامه تلوزیونی گفتند که بارداری و زایمان موجب سلامتی است ان شاالله ما هم با سبک زندگی درست و اهتمام به ورزش، صاحب اولاد سالم و صالحی بشیم.
      • منم مادر IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        41 6
        🤣🤣🤣🤣
      • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        34 94
        بله همه این تعداد رو از یک همسر دارند و بحمدالله همسرشان در سلامت کامل جسم هستند اتفاقا این خانواده به تغذیه سالم اهمیت می‌دهند و میانه ای با غذاهای ناسالم امروزی ندارند و این بنظر من از مهمترین دلایل هست که طبیعت سالمی که خداوند عطا کردند رو با مراقبت به بیماری نمی‌کشند
      • یاس IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        25 52
        اتفاقا در توضیح اومده که همه بچه ها از یک زن هستن و خانمه کاملا در سلامتی کامل به سر میبره
    • یاس IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      خدا وند سبحان این خانواده ها رو زیاد کنن ان شااله خدا بهشون سلامتی و توفیق عطا کنن کاشکی تو خانواده های ماهم رسم بچه زیاد آوردن احیا بشه. ما که خودمون شرمنده امام زمان شدیم. من بر عکس مادر خودم به بچه هام سفارش کردم فرزند زیاد بیارن . ان شااله که یاران امام زمان و شیعیان رو زیاد کنیم
      • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        21 7
        بانو مادرتون زن عاقله ای بودن خدا حفظشون کنه اگر در قید حیات هستن
      • آروشا IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        یه حرفایی میزنید ادم میمونه چی بگه بچه اوردن یا نیاوردن تو چه ربطی به امام زمان داره؟
      • محمد IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        32 7
        من همیشه به همه گفتم ازدواج نکنید به بچه هاتون هم بگید ازدواج نکنم خخخ😂
      • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        امام زمان انسانیت و درستی زندگی پرنشاط میخواد برا همه نه تولید مثل جهت افزایش...
      • علی IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        22 3
        حاجی تو دیگه خرافی هستی اینشالله خدا یه عقل سالم بهت بده
      • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        17 2
        ناموسا چی زدی؟
      • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        18 1
        عقل کل ،متوجه‌ هستی چی میگی؟
      • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        24 9
        این فرد فقط فقط نان خور به جامعه اضافه نموده.این مطالب چه ربطی به مولایمان آقا امام زمان عج داره؟ که همه چیز را به امام زمان علیه السلام نسبت دهیم .پناه می بریم به خداوند از شر شیطان لعین.
      • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        76 12
        وقتی عقل در کار نباشه جون در عذابه وقتی هنوز کسایی هستن که خرافات را بر عقلانیت ترجیح میدهند دیگه تهش معلومه چی میشه. خدایا یک عقلی بده که بدونیم باید چیکار کنیم و شرمنده تو نباشیم.
      • منتظر IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        10 1
        با سلام و آرزوی موفقیت برای این خانواده محترم ان شاالله یاران امام زمان بیشتر شوند بله حتی تو سریال جومونگ هم اشاره به فرزندآوری می کند که فلان قبیله به جهت فرزندآوری زیاد قبیله قدرتمندی است خیلی از سلبریتی ها و جوانان به جای ازدواج و فرزند روی آوردند به سگ و گربه کاملا انسانیه😂
      • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        20 21
        منظور ایشان فرزند صالح هست اصلا شما با تفکر غربی هم حساب کنی اگه فرزند صالح و با فهم و درک پرورش دهیم خوب جامعه اصلاح میشه و سالم میشه طبق قوانین ریاضیات هر چقدر هم این تعداد بیشتر باشه قطعا سریع تر و بهتر به این هدف میرسیم
      • اکبر IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        23 7
        خواهرم اگربنا باشد فرزندان،این آینده سازان جامعه مثل شما فکر کنند،یک فرزند هم زیاد است.
      • مازیار IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        3 2
        شما که اعتقادت اینه میخواستی کاری نکنی که شرمنده امام زمانت بشی.نه اینکه بیایی بگی شرمنده شدم.عجبا!!!!در کربلا هم امام حسین و کشتن و عده ای بعدا پشیمان شدن.
    • مارال IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      نمیدونم چطور این خانم محترم این دوران سخت حاملگی رو با ۱۴ بار تحمل کردند.مادوبار زایمان کردیم تا دم مرگ رفتیم.به هر حال موفق باشن.این فرزندان آینده میخان.خدا کمکشون کنه
      • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        19 19
        مگه مادرای ما تاون هم اون موقع که خدمات پزشکی امروزی نبود چطور این همه بچه می اوردن؟
      • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        4 0
        وام فرزند اوری زیادی بگیره کلی خونه و خرج و مخارج بهش میدن. حاج اقا تامین تامینه نگرانش نباشیم. ما برای یه دانه مرغ ماندیم. ماشالله به حاج اقا
    • زهرا IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      تمام زوج های ما یه دونه بچه رو هم با ترس و نگرانی دنیا می آورندهم نگهداری و تربیت سخت شده وهم خرج بچه زندگی این حاج با خانواده اش هیچ تاثیری بر فرزند آوری نخواهد شد خدا بهشون سلامتی بده
      • رژین IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        13 9
        شما چقدر ناتوانید و چقدر داغون یکی همه زندگیش رو میریزه پای یه بچه و از شیر مرغ تا ..در اختیارش میزاره و وقت برا تربیتش نمیزاره چون تک فرزند هم هست زیاده خواه میشه و بی انگیزه ولی من خانواده هایی رو میبینم که یه عالمه بچه دارن و هرکدوم با سعی و تلاش خودشون دکتر و مهندس شدن نه سگ بغل کن و الاف و فشن
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      خوب بحمدالله چیزی کم و کسر ندارند،😀😀😀
    • مصطفی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      چرا به شعور مردم توهین میکنید؟ همه هزینه ها به کنار، فقط پول خرید چادر مشکی خانمهای این خانواده کمر آدم رو میشکنه. شرف هم خوب چیزیه اگه داشته باشید.
      • علی IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
        2 0
        کسی هست ازاینهابپرسه شغلت چیست منبع درامدت ازکجاست ازکدام یک ازجوانهای مملکت شماهازرنگ ترهستیدفعلادنیابکام خودتان است درامدتان دربرج اندازه ۵۰تاجونه اماعمل کردکارتان صفر
      • یاعلی IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        چ ربطی به شرف داشت.. واقعا که
      • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        13 11
        یک چادر مشکی یک میلیون گران گرانش یک آرایش زن بی حجاب که بخاد بدون روسری بیاد تو خیابان ۳ میلیون
      • مهدیار IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        8 4
        نه داداش بهش میگن اعتقاد با اینکه خدا درست میکنه و روزیشو میده من تو خونواده خودم دارم کسی که ۳ تا بچه داره و روز به روز از این بچه ها داره روزی میگیره ( منظورم از طرف خداست) هم کربلا رفت هم ماشین خرید
      • بهار IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        28 4
        درود بر شرفت گل گفتی
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      فرزند بیشتر بهتراست اما اقای وافی نه چهارده تا تامین تمامی نیازهای اجتماعی و.. صرفا با شما نیست درست است دوفرزندی خوب نیست وحداقل سه فرزند بایدباشد اما نهایت چارتاپنج فرزندکافی است زندگی س پدری کردن صرف ایام نیست!!! براساس اموزه های اسلام-خیرالامور اوسطها
      • محمدی IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        5 3
        سلام و نور چرا ما انتظار داریم دیگران با سلیقه ما زندگی کنند! تعداد فرزند بسته به بینش و توان جسمی و روحی افراد متفاوت است خدا هم سقفی تعیین نکرده هر آن که دندان دهد نان دهد تربیت هم مثل نان رزق است ان شاالله رزق های کوثرانه نصیب همه مردم عزیز ایران
      • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        0 0
        حتما پاسخ ایشون رو بخونید ایشون به سوالاتی نظیرسوال شما پاسخ دادند
    • مصطفی IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      کار که نمیکنه. سختی میکشه.. مشکل درآمد نداره
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      از اول مشغول بوده و گفته نهضت ادامه دارد.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      بسیارعالی
    • غلام احمد غفاری IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      حتما از نظر مالی خوب است من سه فرزند دختر دارم که الحمدلله دوتازندگی خوبی دارند ولی سومی دوسال درعقداست ونتوانستم مجلس اورابگیرم وپسری درحال تحصیل که مجبورم بااین مشکلات بدنبال کار بفرستم درامدی هم ندارم
    • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      بذارید این مادر کمی استراحت کنه دیگه کم کم نوبت بچه هاشه
    • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      ما به شر یک فرزند گیر کردیم این حاج آقا هزار ماشالله با امدادهای غیبی زندگی را اداره می‌کند! البته بعضی از دهه شصتی ها هنوز ازدواج نکرده اند .
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      این آقا هزینه این خانواده پرجمعیت را از کجا می آورد؟عنایات امام زمان شامل حالش می شود؟!مردم تو این اوضاع و احوال هزینه یکیش رو هم ندارند بدهند
      • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        2 13
        وقتی روزی رسان خدا باشه روزی اونا هم همون خدا میرسونه چرا قدیم هیچ خانواده ای چکنم چه کنم نمیکرد تعداد بچه ها هم خیلی زیاد بود میدونی فرقشان چی بود از وقتی بچه به یه حدی می‌رسید میرفت کار می‌کرد دستش جلوی پدر مادر دراز نبود از ننه بابا خونه وماشین وفلان جهیزیه نمی‌خواست
      • عیسی IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        0 1
        سلام در تمام امور زندگی کافی هست خدارو قادر مطلق بدانیم اونوقت هیچ کار سختی برای آدم سخت نیست چون خود خدا حمایت میکنه و کارهارو آسون میکنه قطعا همه ازدواج کرده ها بااین پدیده آشنا هستن که بعد از ازدواج کسب و کارمون برکت پیدا کرده یا با بدنیا اومدن بچه کارمون بیشتر شده خوب این برکت از کجا اومده کافیه
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      نترکی چیزی ب نام پیشگیری هست
    • لیلی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      همسرشان در سلامت کامل به سر می برند؟!!! حتما باور میکنیم!
    • فاطمه IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      الان اجاره کردن یه خونه بیشتر از نصف حقوق رو میگیره خرج زن و مرد به زور در میاد اگر یه کم معمولی خرج کنید که اصلا در نمیاد بعد چهارده تا فرزند ؟؟؟ کجا زندگی میکنید ؟ در جریان حقوق ها و وضعیت کار و قیمت ها مخصوصا اجاره مسکن هستید ؟
      • میترا IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        6 5
        منزلشون قم هست. خونه دارن از خودشون و دختراشون ازدواج کردن تحصیلات دانشگاهی هم دارن دخترا خرجشون با ایشون نیست پسرشون هم بزرگ خرج خودش رو در میاره . یکی هم یجا نوشته بود مثل اینکه یه موسسه فرهنگی دارند و تدریس می کنند و... خانواده های پر جمعیت معمولاً بچه دوم وسایل بچه اول رو استفاده می کنه و ...
      • ،،، IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        37 5
        احیانا بجای یه خونه باید ایشان یه بلوک از یک مجتمع را اجاره کنن،خدا به دادش برسه
      • مریم IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        36 3
        اینها احتمال ارث و میراثی دارند وگرنه تو این اوضاع گرونی مگه میشه
    • Ali IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      وقتی همه همه خرجو مخارجتو دولت بده چرا خوش نگذره
      • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        اگر فکری میکنی که روحانیت جیبش پر پول و دولت کمکش میکنه و هزاران جور امکانات داره خوب شما هم برین آخوند بشین دیگه ، اول فکر کن بعدآ حرف بزن
      • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        2 7
        درآمد طلبگی ناچیزی.حتی نصف درآمد کارگرم نیس.نمیدونم دولتی از کجا آووردی ولی دولت هیچ کاری بره طلاب نکرده و نمیکنه.ولی خیلی سخته این همه بچه .جدایی از اقتصادشون نگهداریو تبعیض بین بچه ها و تربیتشون خیلی سخته.بنده خدا مادره.کی پس زندگی میکنه؟....
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      کارخانه آدم سازیش عالییییییی
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      نمی دانم چطور وچگونه این خانواده مشکل اقتصادی راحل می کنند که توانستند ۱۰ یابیشتر فرزند داشته باشند واقعا ازنظر روانشناسی وجامعه شناسی چطور
      • رژین IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        2 8
        با قناعت چیزی که از زندگی ما رخت بسته من خودم دیدم چقدر وقتی فرزندان زیادن به هم کمک میکنن و قناعت رو خوب یاد میگیرن .به نظر شما مادر که سر کار میره و بچه داره بیشتر خرج میکنه پول مهد کودک سرویس یا رفت و آمد تا مهد برون سپتری تربیت بچش .خوراکی که هر روز تو مهد میخوره ....خودمون رو گول نزنیم
      • رژین IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 4
        با قناعت چیزی که از زندگی ما رخت بسته من خودم دیدم چقدر وقتی فرزندان زیادن به هم کمک میکنن و قناعت رو خوب یاد میگیرن .به نظر شما مادر که سر کار میره و بچه داره بیشتر خرج میکنه پول مهد کودک سرویس یا رفت و آمد تا مهد برون سپتری تربیت بچش .خوراکی که هر روز تو مهد میخوره ....خودمون رو گول نزنیم
    • عزیز IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      76 40
      حاجی آقا دمت گرم
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      ما رو مسخره کردین
    • کارل مارکس ملعون IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      جمعیت ایران ۳۰میللون بسه
      • عین یکم IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 8
        آقا چرا چرت و پرت میگی
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      مگه‌میخادمثل بقیه مردم زحمت بکشه خرج بچه هاشو دربیاره.پول مفت میگیره .بایدم ۲۰ تا بچه داشته باشه
      • نرگس IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        12 41
        راه باز و جاده هم دراز ! اگر پول مفت ، برو بگیر کسی جلوتو نگرفته !
    • مریم IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      خواهشا این چرت وپرت ها رو تو مغز مردم نکنید،این دیگه اسمش زندگی نیست.اکثر خونه ها رو به خانواده های زیر۳,یا ۴نفر اجاره میدند.وشاید پدر ومادر از این وضع راضی باشند اما دلیل نمیشه اون بچه ها راضی باشند
    • حمید IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      همه دستمون تو خرجه و خانواده من ۴ نفریم و معرفم به خسیس ماهی حدود ۱۶ تومان خرج زنده موندنمون میشه با این حساب خرج شما اگه مثل من خسیس باشید و تفریح و مسافرت هم نداشته باشید حدود ۶۰ تومان میشه از کجا میارید این پولو؟ بابت چه خدمتی اینقد میگیرید؟
      • فاطمه عباسی IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        95 77
        ماهم چهار نفریم با ماهی شش تومن سر میکنیم. شانزده میلیون اگه می‌گرفتیم الان شاهی زندگی میکردیم.چرت چرا میگی
      • منیره IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        67 54
        اتفاقا شما چون خسیس هستید خدا کم بهتون میده هرکی خسیس باشه و به زن و بچه هاش سخت بگیره خدا هم بهش سخت میگیره و هیچی بهش نمیده شما روش زندگیت رو عوض کن تا خدا مقدار روزی به شما رو تغییر بده
      • آزاده US ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        8 9
        ماهم چهارنفریم بدون اجاره و....با ماهی پنجاه شصت تومن فقط داریم بخور ونمیر میکنیم وومخارج بچه ها والسلام
    • جواد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      یک چادر برای زن شده دو میلیون دیگه وقتی حساب کنیم ۱۴بچه همش زجر باید بکشن
      • رژین IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        5 4
        چه چادرای گرون و مجلسی میپوشید شما نگران چادر این خانواده نباشید یه توپ پارچه مشکی میگیرن نصف قیمت میافته 😅😅😅تو چادری میخری که چشم مردم رو در بیاری پولش میشه دو میلیون اون از اون قواره ۲۰۰ تومنی ایرانی هاش میخره
      • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        5 11
        بچه ها رو قانع بار آوردن آسوده زندگی می کنن
    • ناشناس AE ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      129 9
      والله من یک نفرم تو خرج زندگی موندم از خیلی چیز ها باید صرف نظر کنم خداوند به زندگی این اقا برکت بده فقط ۴۵۵یک سوال دارم در امد ماهیانه چقدر است و آیا توانایی رسیدگی مالی و معنوی به این خانواده پر جمعیت را دارد ؟
      • دانیال IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        7 0
        آقا اینا از دولت پول نمیگیرن پول مفت نمیخورن بچه هاشون هم قانع هستن زیاد خرج نمیکنن...روزی ۱۶تا نون داخل هر وعده میخورن یا ن ۳ تا وعده میشه ۴۸ تا نون ماهی ی کیسه برنج ک حساب کنیم ی روغن ی رب گوجه ی ماکارانی پول آب برق گاز حالا دیگه مریضی و مسافرت و مهان و بیخیال ناموسا چطور زندگی میکنن؟؟؟؟؟
    • محمد IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      57 16
      دمش گرم با همین سرعت بگو پیش بره سپاس حاج آقا
    • .... IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      95 16
      به نظرتون زیادی اکتیو وفعال نیست این آقا
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      هرکس باید اندازه کوپنش بچه بیارد مگر قانون جنگل است .
    • ناشناس IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      68 10
      زرشک
    • AE ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      سلام بر شما اگر لطف کنید زیر این پست کامنت من رو منتشر کنید و آقای وافی یا صالح جوابش رو بدن ممنون میشم چون قطعا هر دو نفر این خبر رو از سایت شما می خونن. سوال من اینه که شغل حاج آقا چیه و چقدر درآمد دارن که توی این وضعیت اسفناک اقتصادی میتونن هزینه ی زندگی یه خانواده 16 نفری رو تامین کنن؟!
      • z AE ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        اوه اوه چقدر قضاوت.... عوض اینهمه سوال سرچ کنید و جواب سوالاتتون رو بگیرید. چند تا از بچه هاشون ازدواج کردن و پسر بزرگ هم دارن. نگران مخارجشون نباشید، بچه های اونا مثل بچه های ما پر توقع نیستن.
      • یه مادر IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        12 0
        آقا یا خانم z ، ببین درسته چند تا بچه بیرون رفته ولی فرمودن که ۵ تا هم نوه داره ضمن اینکه دامادها رو هم حساب کنید والا از عید می خوام یه چادر ۵۰۰ تومنی بخرم نمیتونم هی مدرسه میگه ۳۰۰ کمک به مدرسه ، ۳۰۰ جشن تکلیف ، ۳۰۰ روز معلم ، ۴۰ اردو ، ۵۰ فلان جا والا نمی تونم به خودم برسم
      • علی IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        7 0
        سلام دوست عزیز این ماموره که زیر پستها و زیر هر پستی با یه اسم جواب بده. وچه جوابهاییم میده واقعا اینکه چندتا بچه شون رفته شد جواب؟ اونایی که رفتن و زندگی تشکیل دادن هزینه شون بیشتر بوده که
    • محمد کوهکن IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      فرزند خواهی یا فرزند آوری ........ باید با آگاهی از قبول مسئولیت های تربیتی ؛ تغدیه ای ؛ گردش گری ؛ آموزشی ؛ هنر آموزی؛ درمان ؛ پوشاک و انتخاب کسب و کار با الگوی جامعه و خانواده و خیلی نکات دیگر ؛ ازدواج که بر عهده والدین است طبل فقط فرزند آوری و مشوق های این مدل کار اشتباه است
    • ناصر IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      حاج آقا خسته نباشید پول مفت واعصاب راحت نتیجه داده بیچاره مردم که جای خواب و پول اجاره مسکن ندارن
    • خودم IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      این آقا اگر روزی یک عدد نان هزار تومانی هم بخواهد به اعضای خانواده دهد روزی ۱۶ هزار تومان می شود بقیه خرج‌ها را هم حساب کنید آنگاه بفرمایید این همه پول را از کجا می آورد. من که خجالت کشیدم از این وضع .این خانم انسان نیست !بنده خدا چقدر توان دارد که سالی یک بچه به دنیا اورد
    • محمد US ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      سلام. بیاییم واقع بینانه فکر کنیم که با وضعیت جامعه امروز با اقتصاد بیمار و مسئولین بی کفایت و وضعیت اجتماعی نه چندان مناسب ، اصلا فرزند آوری اونهم به سبک این آقا کاملا اشتباه هست. ببخشید جسارتا این حرف رو میزنم ما انسانیم سگ و گربه که نیستیم ...
      • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        2 4
        این جا میشه سگ و گربه ، اما اگه تو اروپا و آمریکا بود کلی هورا و تشویق میزدین تنگش، احسنت و آفرین میگفتین
    • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      وقتی بابت هر بچه ماهیانه ۳میلیون پول واریز کنن بایدم ۱۴تا بچه بیاره. ماهی میشه ۴۲میلیون ناقابل بجز حقوق خودش
      • علی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 1
        این حرفی ‌که میگید دلیل ومستند دارید یا بی دلیل حرف زدید
      • ناشناس AE ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        14 2
        این 3 میلیون و کی بهش میده ماهم بریم برای یه دونه بچه مون بگیریم
      • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        8 23
        این دروغا رو از کجا میاری خانواده طلبه کلا دو میلیون حقوق می گیرند باور کردنش سخته ولی برو تحقیق کن و یک منبع درست پیدا کن
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      اینها همه تعارف وشعارهست...شغل ایشان چیه؟ ۱۴ نفرهزینه ماهیانه دارن قبض انشعاباتشون چطوره؟ درامد چند هست!
      • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        0 1
        واقعا روشن کنم شغلش چیه!
    • مهدی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      53 13
      ۴فرزند کافیه خدا کمک کنه واقعا ۱۴ فرزند مشکلات وسختیهایخودشو داره
      • ناشناس IR ۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        34 81
        ببین آقای محترم آنکه جان انسان ها دستشه حتمابه فکر روزی شان هم است فکر معیشت شان هم است اولا تاخدا نخواد بچه ای هم نیست آن بالای وقتی خلق میکنه بفکر اینم است که ازکجاوچجوری روزی بده
      • ناشناس IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        2 1
        چرت نگو.روزی یعنی چی؟ یعنی کسیکه دکتر متخصص سرطان شده عزیزان مردم سرطان بگیرن درب و داغون بشن تا روزی اون دکتر برسه.دست بردارین از این توهمات کوچه بازاری.
      • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 0
        ناشناس جان طبق باور شما، الان نباید خانواده های فقیر وجود میداشت چون شما معتقدید با تولید مثل، خدا رزق و روزیشونو میده. سوال اینه که : چرا خانواده های فقیری ک هر چند از صبح زود تا بوق سگ کار می کنند، تفریح نمیرن،بسیاری از نیازهاشونو هم نادیده میگیرن باز از عهده مخارج اساسی زندگی بر نمیان؟!
    • حجت IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      76 10
      کسی از این آدم نمیرسه تو که کار نداری از کجا خرج این همه آدم رو میدی
      • م IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        2 11
        چرت و پرت کمتر بگو
    • یحیی IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      کاش میگفتید شغل آقا چیه که ۱۴ تا بچه رو رفع و رجوع میکنه ؟چون الان همه شبانه روز میدوند
    • ناشناس IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      این یه خوابه؟! ایشاله این حاج آقا خوش و خرم در کنار خانواده باشه و سایش بالا سر عزیزاش باشه.. اما حاج آقا من کارمند هستم دو تا بچه خدا بم داده شکر..خدایی موندم تو چرخوندن زندگی هر جوری میرم همون فرمون بر میگرده هر چقدر هم قناعت کنم نمیشه رازگذران زندگی شما چیه با حقوق طلبگی !!!!صادقانه!!🤔!!
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      ازدواج در ۱۴ سالگی برای کودکان اشتباهه. تو را خدا به این کارهای اشتباه دامن نزنیم.
    • بی نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      72 12
      جسارتا شغل و منبع درامد ایشون چقدر و از کجاست بچه هاشون هم استاد حوزه میشن انشاالله
    • اکبر عبدلی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      74 20
      البته بعضی انسان نماها فقط دنبال نسل کشی هستن ادب و تربیت و سواد اصلا براشون مهم نیست.باتشکر
    • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 2
      اگر پول مفت غذای مفت خانه مفت و....به هرکس بدهند کارخانه بچه سازی راه می اندازد
    • امیر IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      47 8
      این بنده خدا حتما مشکل مسکن نداره که اینقدر بچه داره بزرگترین مشکل برای فرزند اوری مسکن است که از دسترس اکثر افراد جامعه خارج شده باید مالکیت خانه و مخصوصاً زمین که هیچ هزینه ای برای مالک نداشته را محدود به تعداد انگشت شمار نه یکی و مالیات برای مازاد ان به اندازه 50 تا 100 درصد ارزش روز ملک باشد
    • نازنین معین IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      آفرین به این ایرانی باغیرت که نسل شبعه وایرانی رازیادمیکنه ❤️ان شاءالله سربازان خوبی برای امام زمان تربیت کنند
      • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
        0 0
        حالت ما که خبر نداریم خدا خبر داره ولی در کل خیلیا اون طور که شما فکر میکنی نیستن الحق که منتظر ظهوریم بلکه خیلی چیزا به خیلی از افراد ثابت شه برای مثال گردوندن این خانواده با حقو طلبگی در حالی که این شغل یه جور وظیفه برای عده خاص محسوب میشه و این فرد داره این قدر حقوق مزایا میگیره
      • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        22 3
        فقط نسل زیاد کردن خوبه ؟اینها تربیت نمی خوان. ما سه نفریم تو هزینه زندگی وکرایه خانه موندیم به خدا قسم زیاده خواه هم نیستیم یک زندگی خیلی ساده الان هزینه یک بچه مدرسه ای چقدره یا همان ساده آرین لباس وخوراک وغیره
    • پرویز IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      65 11
      البته میشه همه میتونن ولی هزینشو ازکجا تامین میکنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • رحیم ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      75 16
      زمانی بود که به بچه چهارم شناسنامه هم نمی دادند و تبلیغات فرزند کمتر زندگی بهتر جزو واجبات صدا وسیما بود. حالا هم که مشکلات اقتصادی اجازه رشد جمیعت نمی‌دهد و من نمی دانم این آقا هزینه فقط لباس های این ها رو چگونه تامین میکنه
      • IR ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        44 95
        اینا مثل بچه های ما صدمدل لباس و اسباب بازی ندارن سرویس خواب و اتاق اتاق جدا ندارن هر روز گوشت نمیخورن... قطعا قانع بار آمدن و فهیم و با درک... پس زندگی رو به خودشون سخت نمی گیرن... من پنج فرزند دارم با بیست میلیون درآمد نفسم بند اومد... اصلا درک ندارن و ولخرجن... اگه درست خرج کنن نصفش کافیه
    • رضا IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      آفرین واقعا مرد میخواد نترسه نداری وفقر که ممکن گریبانگیر شور
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بسیار عالی ما هم خانواده پر جمعیتی هستیم ۹ خواهر و ۹ برادر منم فرزند زیاد دوست داشتم داشته باشم ولی متاسفانه فقط یک دختر دارم و بک نوه ۷ ماهه ۲۰ سال دکتر رفتم دوا و درمان نشد که نشد متاسفانه 😭😭😭
    • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      مسخرست میخوای تمام مردان رووادار کنی برن چن تازن بگیرن وفقط بچه تولید کنن تو خرجای گرون فقط باعث میشید مردان چشم دریده تروحریص تر وفرزندان رها شده حال بابیسرپرستی وخواری دوران وبی خرجی که پدررفته تجدید فراش کرده چه کنن مگه عصرقجره حتما درد دخترانی را که به سبب تجدید فراش کردنهای پدردرخانه مانده نمیف
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      عاقبتشون به خیر بشه
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      عاقبتشون به خیر بشه
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بسیار عالی خداوند حافظ و نگهدارشون باشه منم خانواده پر جمعيت دوست دارم ما ۹ خواهر و ۹ برادر هستیم ولی خودم یک فرزند و یک نوه دارم متاسفانه دیگه بچه دار نشدیم
    • کشاورز IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حتما وضع مالیش خوبه.وگرنهه ما که مثل خر تو گرونی دست وپامیزنیم.
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ماشا ا‌‌‌... به همت واراده
    • حامد IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خداییش خیلی جرأتی میخواد که حاج آقا از خودش نشون داده که خیلیا با خروار ادعا زیرش موندن
    • ناشناس IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خوبه خودتون هم میدونید که خیلی ها الان فحش میدن
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      احسنت
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ماشالله به این پشتکار حاج اقا.درامد شما ماهی چقدره؟
    • علی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ماهی صد میلیون هزینه داره حالا از کجا میاره خدا میدونه
    • Daniyal RO ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خب خدا رو شکر ،یکی نمی تونه با شرایط موجود ازدواج کنه و حتی یک بچه بیاره یکی هم مثل حاج آقا منتظره چهاردهمین بچه اش است،حکمتت را شکر خدا😢
    • AE ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خب که چی این همه فرزند واقعا میشه از پدری کرد؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    • کاظم بلوچی IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خدا قوت پهلوان اما ۱۴ شغل هم می تونی براشون ایجاد کنی؟ حتما می فرمایید خدا بزرگه؟ این همه معتاد و بیکار توی جامعه هم همین فکر می کردند غافل از این که خدا عقل هم داده تا به آینده بچه هامون هم فکر کنیم.
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      معلومه این حاج آقا گنج پیدا کرده و آن قدر در رفاه زندگی می‌کنند که از قیمت های نجومی نمی ترسند .پس در آمد بالا زندگی عالی
    • س LT ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      مشکل مالی نداره
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      وای خدای بزرگ .ما تو دوتا بچه که داریم موندیم با این وضعیت اقتصاد افتضاح .هزار مرض افتاده به جونمون مگه میشه با ۱۴ تا فرزند زنگی کرد اونم با جسمی سالم.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حتما درآمد درست و حسابی داره وگرنه با نون خالی هم بخواد شکم بچه‌ها رو سیر کنه با این حقوقها نمیشه حالا تازه اگر مستاجر هم باشه که دیگه هیچ
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      لابد فکر کردن ادامه نسل انسان در کره زمین فقط باید از ژن ایشان باشه...راستی بقیه 21 خواهر و برادرشون هم همین طورند؟؟؟
    • فرشته IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بفرمایید فرزندان این خانواده چون افزایش نسل بشر چه برکاتی برای بشریت داشته اند؟
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      انشالله همیشه سالم و سلامت باشن
    • بنده خدا IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      فقط میشه گفت متاسفم برای تک تک جملات این این متن و این طرز تفکر
    • مهدی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      دراند او را هم در نظر داشته باشید چهارده بچه که با هوا زندگی نمیکنند
    • اوزرا FR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خدا را شکر که همه بچه هاش سالمند...اگر خدای نکرده یکی از بچه هاش معلول بود.دیگه.جرات بچه دار شدن را نداشت.
    • AE ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      این آقا پول داره ما که نداریم تو همین دو تا بچه هم ماندیم
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      معلومه که از زندگی لذت میبره وقتی منتظر بچه ۱۴ هم هست !!!!!!!!!!!!!-- منم اگه در موقعیت ایشان بودم همینطوری لذت می‌بردم.
    • IT ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خسته نباشی روحانی نترس،دمت گرم
    • IT ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خسته نباشی روحانی نترس،دمت گرم
    • محمد IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      به نظر شما مردم عادی می‌توانند هزینه ۱۴ فرزند بپردازند خیلی حرفها پشت این مسئله وجود دارد این حاج آقا هزینه زندگی را از کجا تامین می‌کنه شغلش چیه هنرش چیه خداوند متعال شاهد اعمال خیر و شر ما بندگانش هست توی روزگاری که مردم ایران توان پرداخت هزینه یک خانواده ۴یا ۵نفر ندارند خدایا خودت شاهد باش
    • جابر IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      تیم فوتبال با افراد ذخیره است
    • ایرانی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      از تبعات مفتخوری!
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      مهر عزیز! همان مهر دهه 80 و 90 بمان و خواهشن به سمت فارس‌شدن نرو!!!!!
    • صمد IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      با حقوق کارگری و کارمندی که نمیشه یه بچه رو هم بزرگ کرد مگه چقدر حقوق میگیرن حاج اقا ؟
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      البته باید به این پدر تبریک گفت ولی باحقوق ۶یا۷تومنی اداره کارواجاره خانه ماهی حداقل ۵تومن چطوری میشه زن گرفت چه برسد به بچه دارشدن شاید هم این تبلیغ دولتی برای بچه دا ر شدن مردم وجلوگیری از پیری جمعیت که البته باید زیر ساخت‌های آماده بشود با تبلغ کاری درست نمیشه
    • محمد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      پول پوشک وخوردوخوراک هم لابد صلواتیه
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      تا کور شود هر آنکس که نتواند دید. درد و بلاشون بخوره تو سر اونهایی که شبها سگ بغل میکنن و میخوابن.
    • افشین IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      عالی 💯👏✌️✅👌 فرزند بیشتر ، زندگی بهتر
    • هومن IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      به نظرم این فرد بیمار است ودخترانش را هم به گودک همسری داده باید به روانپزشک ارجاع داده شود شما هم اینقدر تبلیغ این کارها را نکنید نه جمعیت زیاد میشه نه طرفدارانتان
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      داشتن بچه خیلی خوبه من الان ۳۳سالمه به امید خدا سومین فرزندم توراه خوشحالم از سمتی ازسمت دیگه ای میدونم دهنم سرویسه این بچه ها زندگی خوبی میخوان نمیشه به دنیا بیاری بد بندازی تو خیابون فرزند دومم که به دنیا آمد برای فرزند دوم ۴۰میلیون وام میدادن رفتم بانک معرفی شدم برای ۴۰ میلیون بهم وام ندادن
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      داشتن بچه خیلی خوبه من الان ۳۳سالمه به امید خدا سومین فرزندم توراه خوشحالم از سمتی ازسمت دیگه ای میدونم دهنم سرویسه این بچه ها زندگی خوبی میخوان نمیشه به دنیا بیاری بد بندازی تو خیابون فرزند دومم که به دنیا آمد برای فرزند دوم ۴۰میلیون وام میدادن رفتم بانک معرفی شدم برای ۴۰ میلیون بهم وام ندادن
    • امین AE ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      سلام..چطور خرج خانواده رو در میاره..به ما هم یاد بده پول در بیاریم بریم حداقل ازدواج کنیم
    • م ر US ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      منم باشم چهل تا بچه میکاشتم حقوق ش میاد در خونه اش؟!...
    • مهدی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      چه گلی به سر دنیا زده هر چیزی کم و زیادش خوب نیست بچه اندازه داره و تربیت و آینده بچه از خود بچه دار شدن مهمتر است یکی از این بچه‌ها صالح و سلامت نشه بلایی سر خانواده در میاره که نگو و نپرس
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بلا به دور
    • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خرخودتان هستیدکی به خانواده ۱۶ نفره خانه اجاره میدهداینقدرباشعور واحساسات مردم بازی نکنید
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      آخه اگرپول‌مفت‌نباشد،چگونه‌دراین دوره‌وزمانه‌میشود‌شکم دوتاشون‌راسیرکرد؟چهبرسدبه‌چهارده‌فرزند.ازایشون‌یکی‌بپرسدماهی‌چقدرازطلبگی میگیری؟؟ یک‌کیلوگوشت‌بالای۴۵۰هزارتومان ‌که‌برای‌یک‌وعده‌۱۶نفره،آبگوشت،اونم‌بانخود‌ولوبیا‌وسیب‌زمینی‌قابلامه‌راپرکنی،حداقل۳۰۰گرم‌نیازه،یعنی:هفته‌ای۲بارآبگوشت،بعبارتی‌ماهی۸نو
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      وقتی محتاج نون شب نباشی میشی این حاجی....
    • ناشناس IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      واقعا متاسفم که با این کاراتون میخواین ذهن یه عده رو شستشو بدین که ایران به دوران قاجار برگرده زندگی بدون تکنولوژی و با هزار تا آدم چپوندن تو یه خونه اجاره ای ؛ چرا باید دختر تو ۱۴ سالگی ازدواج کنه دختر باید علم کسب کنه خودشو بالا بکشه و خونوادشم پشتش باشن نه اینکه بچه بچه‌شوهرش‌بدن‌هی بزادکه‌چی‌بشه
    • ناشناس IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خوبه حال می‌کنه دیگه والا ما هم حقوق بالایی مثل طلبه ها داشتیم هر جا می‌رفتیم کارمان را زود حل میکردم خلاصه از همه اختیارت مملکت استفاده میکردیم شاید حالا چندتا فرزند داشتیم.
    • قاسمعلی زارعی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خدا به داد ات برسد. داماد ناتو گیر بیفتد تا بدانی
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      درود بر شجاعت اعصاب قدرت و خلاصه همچیت روحانی عزیز من با ۵تا بچه با شغل انبیا( فاقد رتبه ) توش زاییدم وبسیار خجل زده از روی فرزندان به قول یکی ازهمکاران تودیگه دینت رو به انقلاب ادا کردی خودت رو دیگه اذیت نکن
    • لالی GB ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      تعداد مهم نیست باید آدم تربیت کنه ساخت و ساز را هر حیوانی انجام میده
    • سروش IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      وقتی مال مفت می خورند! چه چیزبهتر از این
    • مجتبی IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      امان از بی کاری
    • یعقوب صباغی IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      اعوذبالله من الشیطان الرجیم فقدجعل الله لکل شی قدرا به درستی که خداوند برای هر چیزی قدر واندازه ای قرار داده است. صدق الله العلی العظیم. عقل که در سر نباشد، جان در عذاب است. والسلام.
    • ناشناس IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ینا همش تبلیق
    • اصغر ایلات AE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      با توجه به اینکه هزینه زندگی روزانه ۱۴ نفر حتی اگر یک فلافل هم بخورند بیش از یک میلیون تومان میشود واز طرفی هیچ کسی به این تعداد خانه اجاره نمیدهد و اصولا چند متر فضا برای این تعداد حتی بدون مهمان نیاز است؟ و از طرفی سایرهزینهای دیگر زندگی لطفا پاسخ دهید درآمد ایشان چقدر است؟
    • AE ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      چه خبرهست ماتودوتاش موندیم ایشون چطوری خرج ۱۴تا رومیرسونه باحقوق کارمتدی وطلبگی
    • مهدی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      کن نمی دانم این اقا هزینه زندگی اش از کجا تامین می شود و چگونه زندگی اش را اداره می کند ولی من در فقر بزرگ شده ام خاضر هم نیستم به هیچ عنوان چهارتا بچه دیگر یا دوتا را در قچفقر بدبختی نکبت بزرگ کنم ، سوال چه حقی داریم یک نفر را به دنیا بیاورم شریک بدبختی نیستی بکنیم بع ازش توقع داشته باشیم بساز
    • مهم نیست RO ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      خدایی نا کرده فکر نکنید ایشون عقب افتادست در واقع خود عقب پیش ایشون افتادست
    • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      سلام خیلی دوست دارم بدونم درآمد ماهیانه این آقا چقده
    • AE ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      قدیم توله هم زیاد بود ........
    • شقایق IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      فرزندآوری برای کشوری مثل آلمان خوب است که دولت به هر کودک تا ۱۸ سالگی ۴۰۰ تا ۴۵۰ یورو کمک هزینه می‌دهد و بعد از آن هم کمک هزینه تحصیلی پرداخت میکند،و از محل مالیات انواع خدمات اجتماعی و رفاهی را به مردم عرضه میکند( از جمله مسکن ارزان)و مسوول اشتغال شهروندان- یا مستمری از کار افتادگی آنان است.
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ملت برای نان خشک مانده اند.
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      هزینه اینها از کجا میاد
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خرجشونا از کجا
    • ناشناس IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خرج بچه هارو کی میده؟؟؟؟
    • ناشناس IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خرج بچه هارو کی میده؟؟؟؟
    • احمد IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      معلومه که ازصفره انقلاب زیادبهش میرسه سرشارازدرامدمفت بایداینطوربشه
    • شمع GB ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      اره خیلی لذت می برد حالا این مثلا چه افتخاری دارد اگر به جایی متصل نباشی تو این گرانی حتی نان خالی هم نمی توانی به این بچه ها بدهی چه برسد برآورده شدن خواسته هایشان
    • ناشناس IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      دلم برای بچه هاش میسوزه
    • بی نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      دو فرزند دارم و آنها الان بزرگ شده اند و پی کار خودشان هستند و من و همسرم در میانسالی با تنهایی گذران زندگی میکنیم و با داشتن وضع مالی خوب از زندگی لذت نمیبریم‌تا میتوانید بچه بیارید
    • نیاز IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حاج آقا درآمد ماهانه چقدره؟ نگی پایه حقوق که ..
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      عزيز دراین سبک زندگی مرد باید 2یا 3همسر داشته باشد تا به لحاظ جسمی یک زن مجبور به تحمل دورانهای متمادی بارداری و زایمان نباشد
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      اگه هزینه متوسط هر بچه در روز ۵۰.۰۰۰هزار باشد انگاه حداقل هزینه در ماه ۲۴.۰۰۰.۰۰۰خواهد بود به علاوه اجاره خانه و هزینه پدر و مادر تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
    • علیرضا IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بله معلومه دیگه تامین هست. وگرنه از عهده یکی هم نمی اومد.
    • نه ، به ، حجاب اجباری IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      فرزند کمتر زندگی بهتر ،
    • ونوس IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بیشتر ملت بلیک فرزند موندن چکار کنن این آقا از کجا میاره خرج این همه بچه ها را
    • LT ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      من تو خرج ۲ بچه موندم ،این یارو پول مفت از حکومت میگیره بچه تولید کنه،با پول کارگری ۱ بچه هم نصفش زیاده....مفت خور باش تا کامروا شوی.
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      اقای محترم ۱۴ تا گوشی خریده شارژشون در روز چقدر میشه ۱۴ تا اتاق از کجا صبحانه نهار شام کفش مدرسه لباس میفهمی چی نوشتی یا دروغه یا طرف عین فلان فقط بچه زاست یک میوه خوب پرورش دادن بهتراز یک کامیون میوه نارس وپراز ایرادو کمبوده فکر کنید مگر اینکه یارو بالای یک ملیارد در ماه درامد داره فقط
    • Aa IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      من با حقوق ۲۵ تومان بدون خرج اضافه زیر یک بچه زائیدم حتی دریغ از یک مشهد بدون شک حقوق ایشان بالای ۲۰۰ میلیون است.
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      لابد به خاطر ساینا وکوییک قصد داره تنهایی مشکل جوانی جمعیت رو حل کنه متاسفم واقعا از این همه بی فکری
    • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      چی بگم 🤔🤔
    • کوروش IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      منم اگه هم خودم هم خانوادم تامین باشیم آینده ی بچه هامم تامین باشه کارمم فقط حرف زدن باشه هر شب یه تلاش ک کمه دوتا تلاش برای تولید بچه میکنم ملت از فقر ازدواجم نمیتونن کنن چه برسه به بچه آردن و آینده ی بچه
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      به خودت استراحت بده به کجا چنین شنابان
    • م ح IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      این زن ها ومردها به تاریخ پیوستند...واقعا زیر خاکی هستند... خدا هیچ جای زندگی بشر امروز نیست...اینقدر که موبایل وتکنولوژی در زندگیمامون حضور داره یه درصدش خداوند بود دنیا گلستان بود....حالا همین ها آه ونالشون بلند میشه مگه داریم مگه میشه!!!!
    • مهدی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      والا با دو بچه کارمند دولتم بسیار ساده زندگی میکنم این روحانی مگه چه قدر میگیره
    • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      عجب دیوانه ایی در اینده مرد وزن دیوانه خواهند شد
    • احمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ما هم دوست داریم ولی هرچه فکر می کنیم با درآمدی که داریم نمیشه اگر فقط روز ی یک پنیر بخوریم در ماه میشه ۱۲۰۰ فکر کنم طلبه ما درآمد خوبی دارد!!!
    • احمد IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ما هم دوست داریم ولی هرچه فکر می کنیم با درآمدی که داریم نمیشه اگر فقط روز ی یک پنیر بخوریم در ماه میشه ۱۲۰۰ فکر کنم طلبه ما درآمد خوبی دارد!!!
    • توانا AE ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      تامین مالی باشی ۱۴تا سهله ۱۴۰ تا هم میشه اداره کرد
    • احمد شاه مسعود IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      اینها همه چرت و پرتی بیش نیست این آقا اگه کارگر و مستاجر بود این حرف رو نمی‌زد نابرده رنج گنج میسر نمیشود اگه من هم پول نفت می‌گرفتم و درس می‌خواندم همینجوری بچه دار میشدم
    • احمد شاه مسعود IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      اینها همه چرت و پرتی بیش نیست این آقا اگه کارگر و مستاجر بود این حرف رو نمی‌زد نابرده رنج گنج میسر نمیشود اگه من هم پول نفت می‌گرفتم و درس می‌خواندم همینجوری بچه دار میشدم
    • بابک AE ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      آخه این انسان دانا فکر تعلیم و تربیت این بچه ها را نکرده بعدش هم توی این گرونی فقط هر نوبت پیپی بچه کلی هزینه پوشک داره خیلی سعی و تلاش کردم که بی ادبی نکنم تا نظرم را به اشتزاک بگذارند دیگه چیزی برای گفتن ندارم
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حالم بهم خورد
    • علی IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      خرج زندگی وکرایه خونه را با کدام فعالیت اقتصادی تامین می‌کنه به ما هم یاد بده
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حاجی آقا رحمت به خودت نمیاد رحمت به این بیچار بیاد ،اقا برو صیغه کن باشرط فرزند حاجی آقا گناه داره ،حاجی آقا ،
    • علی IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      با سلام و عرض ادب لطفا لطفا لطفا با این تورم هزینه خورد و خوراک و پوشاک و هزینه تحصیلی و هزینه بهداشت و مسکن و ... این خانواده را حساب و کتاب کنید و اعلام کنید من دارم گر گیجه میگیرم یا اینا ایران زندگی نمیکنن یا حقوقشون حقوق وزارت کاری نیست یا ببخشید روزی این خونواده از اسمان نازل میشود
    • علی DK ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      1 0
      وقتی خزانه دولت به جیب عده ای بسته شده حتما فرزند آوری شغل اولشان می‌شود...با یه بچه با هزار هزینه درمانی و معیشت با حقوق کارمندی موندم...هدیه ام به فرزندم فقط شرمندگی است نه زندگی ...
    • زینب IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حضرت علی میفرمایند کم بودن تعداد زن و فرزند مایه آسایش است
    • Rr IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حتماً اوضاع و احوال اقتصادی عالی دارد چطور است اکثریت خرج 1 یا 2 بچه را ندارند
    • اویان IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      منم اگه در رفاه بودم الان 20تا بچه داشتم
    • AE ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      چندتا زن داره عجب وضع خوبی داره مفت احتماالا داره
    • م IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      چیزی به عنوان تنظیم خانواده اینا پاس نکردن
    • م IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      چیزی به عنوان تنظیم خانواده اینا پاس نکردن
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      فرزند کمتر زندگی بهتر
    • علی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      یک مرد جنگی بهتر از صد هزار لشگر
    • مهدی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بیچاره بچه های این ادم . چه گناهی کردن ؟!
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      به دنیا اوردن بچه عجیب وغریب نیست فقط بهمون بگه چه جوری تامینشون میکنه
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 1
      یک توضیح هم بدهند با این چهره ترگل ورگل مخارج چهارده فرزند رو از کجا میاورند هزینه هر نفر فقط خوراک روزی صدهزارتومن روزی یک میلیون و ششصد هزار تومن ماهی سی و دو میلیون فقط خوراک تحصیل پوشاک بهداشت مسکن هم که به حساب بیاوریم عدد به جا های عجیب و غریبی میرسه احتمالا از رانت استفاده می کنند
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      وقتی پول مفت می گیرین باید ۲۰ تا بیاری خجالت خوب چیزی تو جامعه‌ای که پدرو مادر کار میکنن خرج ی بچه رو زورکی میتونن بدن نمی دونم این آقا کرایه خونه نمیده ۱۴ بچه به زبان اسونه البته این طایفه مفت خور دستشون تو جیب مردمه تربیت هم که نمی کنند تو حوزه ها مفت میخورن وبزرگ میشن انگل‌ها جامعه
    • جعفری AE ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      حاج اقا یا گنج قارون دارد یا ارث خوبی بهش رسیده یا حمایت میشوند یامارا سرکار گذاشتید.
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      با سلام خدمت شما روزی دست خداوند است کاملا درست ولی چطور شما با ۱۳ فرزند زندگی کرده ای که می گویی وضع درآمد زیاد نبوده
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      درود بر شما خدا به روزیتان برکت بده.
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      زنده و پیروز باشند انشالله
    • AE ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بهتر ه از درآمدشان هم بگن که می‌توانند 14تا بچه اداره کنند درآمد نجومی
    • ایمان IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      از کجا میاره تو این گرونی بخدا که دستتون تو جیب ملت بیچاره هست خدا لعنتتون کنه
    • یونس DK ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      یکی با یه پسر زباله گردی میکنه.نمی تونه مخارج خونش را تعمین کنه.ولی حاج‌آقا.ایول
    • هادی IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ماشاء الله الله اکبر به این می گویند زندگی بابرکت آنهم چه بچه هائی خدا نگهدارشان باد
    • پژمان IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      بابا چی مینویسین .....!۱۴ تا بچه روزی ۵ تا نون لواش بخورند میشه ۷۰ تا نون یعنی ادم کارمند دولت تو پول نون بچه ها گیر میکنه چه ربطش به تلویزیون و مبل ......به شعور مخاطبتون احترام بزارین لطفا.....
    • ح IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      این روی زخم مردم نمک نباشید
    • حسین IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      سلام‌ داداش من یه سئوال دارم حتما ایشان چاه نفت داره یا اینکه پول مفتی خدمتشون میاد میرسه ؟ وگرنه فقط سیر کردن شکم ۱۴ فرزند خودش والله چاه نفت باید داشته باشی این طور آدم ها نظر کرده هستند پول میاد دیگه الاهی به امید تو وگرنه مثل ما ها تو یکی هم زایدیم بخدا اگر هم تجملاتی باشیم معمولی هم پائین
    • علی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      سلام. بعضیا جوری صحبت میکنن که انگار حاج اقا هرشب ازشون قرض کرده برا گذراندن زندگی یا زحمت تربیتشون افتاده گردن اونا. بابا زندگی شخصی دیگران اصلا ربطی به ما نداره.
    • ناشناس IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      یه فرصت بده شلوارش رو بالا بکشه لااقل
    • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      الان مثلا باعث افتخاره مثلا چیزی اختراع کرده که به درد مردم بخوره غیر این که تو این دنیایی که نه فردا آبی هست نه هوایی یه سری بچه رو بدبخت کرده بعد میگن خدا میده خدا بهت عقل و منطق داده
    • مریم IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ماشالله با حول و قوه الهی باهمت حاج اقا جمعیت ایران مرز ۸۵میلیون رو رد کرد🤣
    • محمد IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      باسلام اینا که هفتابچه هستن بقیه کجان؟
    • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      اینا پدر و مادر نیستن کارخونه جوجه کشی هستن
    • م ج IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      از تون بدم میاد لعنتیاااااا
    • حمید IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
      0 0
      ماشاالله حاج آقا میتونن با این تعداد یه تیم فوتبال بفرستن مقابل استقلال و پرسپولیس
    • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      54 10
      بابا مگه داریم به دوران انسان اولیه برمی گردیم حتی پیامبران و امامان هم اگر فرزند زیاد داشتند از چند همسری بود که رسم اعراب بود و ایرانی ها این رسوم را ندارند . یک زن بیچاره با این نوع تغذیه ها چطور می تونه بچه های سالم پشت هم بدنیا بیاره ،خیلی کم امکانش هست پدر توان زن امروز نیست.
      • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        43 13
        بعضیا میگن بچه های ایشان کم توقع هستند چون کم توقع ن باید به روز زندگی نکنند یک پسر داریم چند ماه یکبار شلوار میخاد میمانیم در خریدش. نمی‌دانم در این اوضاع اقتصادی چطور پوشاک تهیه می‌کنند برای یگ گردان انسان یک قلم اشاره کردم بقیه پیشکش
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      شیخ به ماهم بگو مخارج لباسو بیمارستانو وووووورو ازکجا میارید ما هم یادبگیریم لذت هم ببریم وحتما که یک خانم کفاف این همه بچه رونمیده چندتاهم زن میگیریم چی میشه سواب داره انشالا به رکوردشماهم میرسیم فقط بفرمایید هزینه رو چجوری وازکجا میارید
    • علی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      60 16
      پس حق فرزندچه میشود شاید بچه بیچاره نخواهد وارداین دنیای مزخرف شود
    • simin IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      25 1
      فیلم مستندش کجا هست بخوایم ببینیم ?
    • اکرم IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      8 0
      به نطر من اخه روا هست دختر ۱۴ ساله را شوهر داد این یعنی کودک همسری اون بچه هنوز چیزی نفهمیده که باید تازه شوهر داری کنه این چه ظلمی هست مگه افتخاره باید خجالت بکشه مگر زن کارخانه بچه آوری هست واقعا که باید به این افکار طالبانی گریه کرد
    • منصوری IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      37 9
      همه فرمایشات شمادرست اماپدربایدکاروسرپناه داشته باشدکه فرزندبظلت وخاری نیوفتد بله فرزندخوبه امابقیش هم بایدگفت
    • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      53 4
      این آقا پول این همه زن و بچه و خانه و آب برق گاز و خوراک اینا را از طریق کدام مشاغل تامین میکنه ،من که دهه شصتی هستم با در آمد برقکاری و کارگری نتونستم زن بگیرم اونوقت این آقا شانه ای بچه دار میشه
    • علی فلاح IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      اینایی که گیر میدن "چرا این همه بچه داره ؟" "چه خبره ؟" " حتما از دولت تامین مالی میشه " و ... همونایی هستن که معتقدن " لطفا دیگران رو جاج نکنیم" " قضاوت ممنوع" برید از نزدیک ببینید زندگی این شیخ رو هم از لحاظ مالی و سبک زندگی هم تربیت فرزندان اون موقع اگر اشکالی بود نقد کنید
    • شاهرخ IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      پول یامفت نگیره ببینم با پول کارگری هم میتونه
    • شکوفه IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      59 4
      نسل ما که دهه ۶۰ هستیم تقریبا پرجمعیته،یه مشت تحصیل کرده اسنپی،چرا باید بچه هامون آینده مارو داشته باشن،تعداد کمتر حداقل شغل براشون هست
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      هنر نزد ایرانیان است و بس
    • مات و مبحوت IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      اگه من استرس و قسط و ....نداشته باشم و هم کارم فقط نماز خوندن باشه سی تا بچه همشون هم دوقلو به دنیا میارم که بشن شصت تا ولی اینده اون بچه ها راهم باید در نظر گرفت این عین ظالم بودنه که بزایی و ول کنی تو دنیا اگه مردی برو یه روز بیل بزن کار یا اجر بنداز اگه اون موقع ۱۴ تا بچه داشتی ..
    • زینب سادات IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      32 71
      فقط متاسفم برای کسانی که نظرات زشت ناپسند دادن حتی به روزی دادن خداوند هم به بندگان شک دارن بعد تازه اسممون رو گذاشتیم شیعه و منتظر آقا هستیم
      • مریم IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        70 6
        خدا اول عقل داده گفته فکر کنید
      • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        30 1
        شما بگو روزی خانواده های فقیر و زیر خط فقر کجاست؟!! یا شما در جامعه و بین مردم زندگی نمی کنید یا اینقدر سرمایه دارید ک درک درستی از مخارج زندگی ندارید یا مذهبی متعصب ک چشمش فقر رو می بینه ولی ذهنش انکار می کنه.
    • ارام AE ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      60 7
      چرا با دروغ گفتن به شعور مردم توهین می کنید صد در صد خونه داره ماشین داره درآمد خوب داره وگرنه در این شرایط بد اقتصادی خرید مای بی بی و شی. خشک و حتی نان تنها تر حتی دارو درمان این بچه ها بسیار سخت هست پس دروغ رو کنار بزارید مردم توی خرج دوتاش موندند خود من یکیش
      • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        16 1
        اگر مواردی ک ذکر کردین نداشته باشه، قطعا سختی، ریاضت، نادیده گرفتن بسیاری از نیازها و... رو دارند. بچه ها در اینگونه زندگی ها، در اینده با مشکلات بسیار بیشتری ک حاصل عدم توانایی مالی خانواده دامن گیرشون بوده، میشن. ب جز ازدیاد نسل، ب فکر نیازها و اینده بچه ها هم باشین.
      • منتظر IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        0 1
        با سلام گاهی آدما برای به دست آوردن هدفشان از خیلی چیزها عبور می کنند مثل پشت کنکوری تفریح، خواب ... را برای رسیدن به هدفش کنار می گذارد فرزندآوری هدف ارزشمندی است که پدر و مادر به خاطر آن از هزینه های اضافی مثل عمل زیبایی، تعویض وسایل زندگی، سفره یک بار مصرف و توقعات بی جای امروزه چشم پوشی می کنند
    • RO ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      خیلی مسخره اس بااین اقتصاد فلجشون جدیدا تو تبلیغات هم ۳تا بچه میارن مگه آدم عقل نداشته باشه اونم تو ایران بچه بخواد بیش از ۲تا
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      از زندگی لذت میبرند،
    • رحمانی IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      خدا به خانمش قوت بده !!!! حاجی مگه میشه ؟؟؟؟ حتما جهت مخارج به جایی وصلی!!! یا خیلی سرمایه داری_ اصلا با این وضع گرانی خانمانسوز شدنی نیس/
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 1
      علی برکت الله . یک شهر برای این آقا بزارید کنار
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      6 0
      شیخی که میخای الگو بشی برا ما، من با تو کاری ندارم ولی آخه مرد حسابی دختر 14ساله و ازدواج. تا کی فقط به زن به عنوان یک کالای جنسی میخایین نگاه کنین🤔اندکی تفکر و تعقل
    • امیر IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      14 11
      سلام خسته نباشیددلاور
    • مهدی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      21 31
      خدا به خانوادشون سلامتی بده ما چرا کاسه داغتر از آش بشیم؟!
    • اسکندر IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      بابا این اراجیف چیه،مینویسید؟ واقعا به شعور مردم دارید توهین می کنید،تبلیغ زاییدن ،بدون هدف و برنامه،فقط سرباز زیاد شن،مهم نیس کیفیت.
    • ناشناس IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      5 0
      جهان سوم جائیست که عقل وجود نداشته باشد
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 1
      چادرمشکی بالای ۴ میلیون ..آینده این بچه هاچه خواهدشد..مگرعضوچند خانواده ای که صاحب این آب خاک هستند باشد
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      ماچون ۳تابچه داریم خونه به سختی اجاره میکنیم والا این چه شعاری بچه بیارید بچه بیارید....لابدداره
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      53 11
      جوجه کشی راه انداخته
      • Dr IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        6 1
        دهنت سرویس. قشنگ ترین کامنتی بود که خوندم
      • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        3 0
        فکر کنم اگه یه زمانی همسرشان دیگه نتونن باردار بشن و پیر شده باشن این حاج آقا در ادامه زندگی زن دیگه ای اختیار کنن برای ادامه نسل
    • M IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      35 7
      شماها باید زندگی کنید واز زندگی لذت ببرید نه افرادی مثل من که کم هم نیستند که هزینه زندگی روزانه خود را به زحمت بدست میارند و همیشه هشتشان گرو نهشان است. ما یکی دوتا بچه را نمیتوانیم هزینه هایش را بدست بیاریم و...درعجبم که از چه منابعی هزینه ۱۲ تا بچه را کسب میکنید.؟؟؟
    • م IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      39 5
      آقا خدای مسخر کردید نه از کجا خرج این همه آدم میاره خدا وکیلی یک کم فکر کنید
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      چه خبر واقعآ ؟ جالب نیست !
    • محمد IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      هزینه زندگی و مدرسه و تحصیل و خوراک و پوشاک و مسکن... این همه بچه رو از کجا میاره و کارش چیه!
    • IR ۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      این پدر باید به روان شناس معرفی شود😒
    • محمد مرندی IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      سلام حاج آقا هنر نکرده، درآمد اونو، من داشتم روزی 10 بچه درست میکردم، اینها فقط عوارض بیکاری هست اگه مثل من روی لودر بالا وپایین بپره دیگه جونی براش نمیمونه 3
    • رضا IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      35 6
      والا من یه دونه بیشتر بچه ندارم تو خرجش موندم این اقا چطور خرج یه جین بچه رو میده از کجا میاره حقوقش چقده اصلا اگه بچه ها نون خالی هم بخورن در یکماه حساب کنیدخیلی درمیاد
      • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        0 1
        دوستی دارم زیاد فرزند دارد در جواب این سوال میگه خدا می رساند تا حالا که خدا رسانده
    • حسین شیرنژاد IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل الفرجهم اسلام دین میانه هست، در تمام امور مسائل دنیوی و حتی دینی ،مسلمانان را از از افراط و تفریط برحذر داشته است. همانطوری که علی ابن ابیطالب علیه السلام در نامه ی خود به مالک اشتر در نحوه ی حکومت داری او را از افراط و تفریط بر حذر داشت.
    • IR ۰۵:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      5 0
      مگه برای دخترم جهازچرخ خیاطی نخریدم آخه حالااین قدرجنس توبازاره که نخ وسوزن ندارنددخترهای حالاچی برسه ...خواهرمن هم به تک دخترش چرخ خیاطی جهازنداده بعدشم بایدبپذیره داره اشتباه میکنه چه خبره دیگه ازیک زن این همه بچه جنون فرزندآوری داره بزارزنت یکم نفس بکشه
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      44 8
      من قبول ندارم این سبک زندگی شلوغ آخه خودم هم توخانواده شلوع بزرگ شدم۷تابچه بودیم تازه خونه ۲۵۰متری ویلایی ملکی باوضعیت خوب اقتصادی مبل..داشتیم اماتمرکزروی درس نداشتم چون همش صدای بچه کارخونه وبیرون نون بخرماست بخرظرف بشور...آخه بچه آرامش میخواداتاق تک میخوادزندگی مستقل مثل همبازیهاش میخواد
    • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      ما می توانیم
    • مجید IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      هر چیزی حدی داره، اگر امروز می بینید بسیاری از مردم دین گریز شدن به خاطر همین افراط های زشت و زنندس
    • حبیب IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      36 7
      من یک دونه دارم کار و منزل هم دارم ولی توی خرجش موندم خدا یک درآمدی مثل شیخ به همه اونایی که مثل من هستند عطا بفرماید الهی آمین
      • مجید IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 0
        اگه قرا باشه هر کدوم از 14 تا یه پراید بخرند میشه 7میلیارد
    • IR ۰۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      حقوقت چقدره شما هم هفت هشت تومن می گیری سوادت تخصصت اینا روهم بگو
    • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      47 7
      کیفیت مهمه نه کمیت
    • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      43 6
      دلخوش به همین مقدارنباشید🤔😄یارانه داره
    • خدابه یکی۱۴تامیده ما۷سال ازدواج کردیم آرزوشوداریم IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      28 7
      خدابه یکی۱۴میده به یکیم آرزوشه هیچی ازهمه چیمون گذشتیم برادکترهاپول میدیم
    • آریایی IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      آفرین به این برادر ایرانی که مدیریت رو معنا کرد کشور که نیروی انسانی نداشته باشه شب رو باید تا صبح با ترس بخوابه باید به اون بنده خدا برادر یا خواهر به اصطلاح تریپ روشن فکر.بگم که گرونی فقط در چادر مشکی اون خانم ها نیست مانتو جلو باز و ریمل سوئیس و وو ....درسته ....؟؟؟پس لطفا اسیر خود تحقیری نشیم.
    • AE ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      29 30
      حالا یک نفر پیدا شده بچه زیاد داره تا پوست از کله بنده خدا نکنین ول کن نیستین
      • زن نگران IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        1 2
        منم 😔
    • جلال IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      40 8
      بچه هارو بدبخت نکن
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      خجالت بکشید .زشته .آبروی کشور رو نبرید. جوانی جمعیت اینطوری نمیشه. خیر الامور واسطه‌ای.
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      اوسطها
    • محمد علی IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 1
      خدا بده برکت انشالله همگی سرباز امام زمان بشین. اینو همه بدون هر کسبا خدا خدا وامام زمانش معامله کنه توی هیچ شرایطی کم نمی یاره .برکت برکت مالشون زیاده
    • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      ی شیخ. برو برای پانزدهمی انشاالله تعالی.بسم الله. شروع کن تا بیستوپنجمی
    • زهرا حسینی IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      بنظر من هرکس عقیده خودش رو داره و باید احترام گذاشت ولی آدم یکی یا دوتا بچه بیاره درست تربیت کنه تربیت بچه و امکانات ک خونواده باید براش فراهم کنه خیلی مهمه
    • مهدی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      با آرزوی سلامتی برای همه ی فرزندان و کودکان این خاک ایران عزیز من کارگر هم اگه از حقوقم رازی بودم و خرج و دخلم با هم همخوانی داشت دوست داشتم فرزندان بیشتری داشتم ولی متاسفانه این خرجهای بالا و درآمد کم نمیزاره ، افزایش ناچیز حقوق امسال که کلا جلوی هر فکری رو میگیره
    • AA IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 1
      برعکس اکثر نظرات من در اطرافم خانم هایی میشناسم که با وجود زایمان های متعدد بسیار سرحال و جوان مانده اند و این موضوع از نظر علمی هم ثابت شده و در مورد مسائل اقتصادی هم وقتی اینقدر ساده و بی تجملات زندگی میکنند خیلی هم دور از انتظار نیست که بخوان خرج زندگیشون به راحتی تامین کنند.
    • من IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      49 8
      از خود بچها هم سوال میکردین که از این سبک زندگی راضی هستن؟؟
      • علی IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 1
        عالی ما ده نفره ایم عالی عالی عالی عالی هرچی بگم کم گفتم سختیش برا پدر مادر و ما از داشتن هم لذت میبریم و احساس بیکسی نمیکنیم
    • AE ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      55 13
      ما که 25 ساله کارمند دولت هستیم نمی تونیم خرجی یه دونه فرزندمون بدیم شما از کجا میارین ؟
    • AE ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      دوست دلرم تا بیست تا برن ،
    • سسسس IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      تو راس میگی اما لعنت بر پدر دروغگو
    • AE ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      آخه ۱۴تا بچه کی وقت کرده باید بدن قوی داشته باشی که بتونی این همه رو بدنیا بیاری بعدشم بچه ها نباید شیر بخورن اگه شیر خشک می‌خوردند پولشو از کجا یعنی از بیت المال
    • ایرانی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      سلام از این اقا بپرسید فقط پول نان روزانه این ۱۴ بچه را از کجا می اورد از کدام روزی خدا اورده سخن میگوید که فقط شامل بعضی ها یعنی خواص می باشد
    • میلاد IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      آخه بچه بیارن که چی بشه ....ما تو خرج خودمون موندیم ...اگر دولت ب فکر جمعیت هست مسکن بده ب مردم هزینه پوشاک و مدرسه و همه چی ب خرج خود دولت باشه ...این آقا تمامی خرج هاش با دولته هیچ گونی خرجی نمیکنه
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      چند سالگی ازدواج کرده یکسال در میان هم حساب کنی 28 سال طول می کشه برا 14 تا بنده خدا حاج خانم سر پشت سر باردار کرده
    • Harry IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      این استاد به تمام اون بچه ها مدیونه بچه اوردن مسئولیت داره نه اینه پس بندازی بدی شوهر یا زن بدی خود جنایته هم در حق فرزندان هم همسر بیچاره که ۱۴ تا بچه اورده فکر کردی سالم مونده بیچاره اصن خرج تحصیلشونم داده پول از کجا میاره مگه معلومه حتما راه حلال
    • میثم IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      فک کنم این آقا میخواد رکورد ناصرالدین شاه رو بزنه.خدا بزرگه برادر.
    • محمد IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      آدم یاد حرمسراهای ناصرالدین شاه میفته
    • حسرت IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      47 8
      بیچاره بچه هاش الان نه اما آینده حسرت خیلی چیز ها را می خورند
    • ساسان IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      من هم اگر درآمد ایشون را داشتم، الان ۲۸تا بچه داشتم
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      23 27
      انسانهابر اثر فرهنگی که دارند زندگی می کنند زمانی فرهنگ فرزنداوری همین تعدادبود اما امروزه به دوتا رسیده کاش انقدر سعه صدر داشته باشیم به انسانهای که خلاف زمان خودشون زندگی میکنند ارزوی خوشبختی بکنیم به جای متلک وتیکه انداختن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 1
      تولیدی بچه راه انداخته. اصلا نمیتونه الگوی دیگران باشه. فقط درست کردنش با شیخه، بقیه اش چی؟؟؟؟
    • رضا IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      با این بی کفایتی مسئولین و وضعیت نابسمان کشور به نظر من هرکی بیشتر از دو تا بچه بیاره در حق همه ملت خیانت کرده،بعدشم شما ها چقدر پر رو هستین مگه خود شما تا چند سال پیش شعار زندگی بهتر فرزند کمتر سر نمی دادیم الان چه اتفاقی افتاده که تبلیغ فرزند آوری می کنید؟ خیلی به معیشت مردم رسیدگی کردین؟! دروغگوه
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      اگه حاج آقا دو واحد تنظیم خانواده پاس میکرد دلیل ازدیاد جمعیت را متوجه میشد
    • هموطن IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      21 58
      چرا همه نگران خرج زندگی این آقا شدن؟؟؟؟ آخه مگه از جیب من و شما کم میشه فرهنگ هم آرزوست
      • محمد IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        0 1
        والا
    • ناصر IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      من خوشحال میشم بدونم کار این آقا چیه و درآمدش چقدره؟ آینده ی فرزند بدون پول در این وانفسای تورمی که جمهوری اسلامی درست کرده دیدنی خواهد بود، البته مطمئنااز اون بودجه های کلانی که در مجلس برای طلاب بیکار تصویب میشه بودجه ای هم برای فرزندآوری در نظر گرفته شده که از حقوق کارگر و معلم و ... برداشت میشه
    • رحمانی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      درآمد مکفی بدون زحمت باید 50بچه تولید کرد
    • ایرانی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 1
      شیخ اجل نونشون ازکجامیده نکنه گنج پیداکرده
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      هیچ کس از خانه و خانواده بدش نمیاد. فقط موندم چرا ما نمی‌تونیم ، ولایق بوجوداوردن یار امام زمان علیه السلام نیستیم!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟ فقط آقایون می تونن؟؟!!
    • رضا IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      35 8
      فقط میخوام بدونم هزینه این بچه ها رو چطور تامین میکنه ما هم یاد بگیریم!!
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      44 14
      کسی که بچه بیاره فقط داره به بچه ظلم میکنه اینده خیلی تاریکه
      • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 2
        کاملا مخالفم بزارین چند سال بعد که پیر شدین نیازبه .....داشتین اون یک دونه بچه هم بدردتون نخورد قضاوت کنید
    • فدایی رهبر IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      باسلام. ایشون یار برای آسا صاحب‌الزمان پرورش میدن. اگر چند تا به دنیا میاد چند تا عروس داماد میشه.کارهای خونه به با مشارکت بچه ها انجام میدن. خرج اضافی و سائل اضافی ندارن. مادر فقط فرزند آوری داری وکار مشکل انجام نمیده که خطری براشون داشته باشه اصلا مستندش رو نمیبینن که جواب همه سوالاتتون رو بگیرین؟
    • امیریوسفی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      29 4
      این آرزوی هرجوان ایرانی است.انشاالله جوانهای ماهم باتوجه به مدارک تحصیلی وتجربه کاری که دارندبتوانندیک روزی کاری پیدا کنندتامثل حاج آقا بدون هیچگونه دغدغه ای عیالوارشوند.
    • ایران IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      خدا قوت پهلوووون
    • همشهری IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      ازیک زن
    • سید هادی IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      مگه خونه حاج آقا چند متره ،خونه ۳۰۰متری هم واسه ۱۵نفر آدم جا کم میاد
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      شاید این زوج محترم دنبال ثبت رکورد هستند ولی باید دید آیا نظر طفلک های معصوم خود را هم در این مورد جویا شدن اصلا به حقوق بچه‌ها واقف هستند بعید میدونم توی این وضعیت نظر نظام هم این باشه حتی تند روهای افراطی نتیجه این رکورد زنی را باید ده سال بعد دید و یک مستند دیگه از فرزندان این زوج محترم جویا شد
    • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      فرزند اوری یا زن آزاری؟؟ اون خانم بنده خدا چه گناهی کرده که بهترین سالهای جوانی و زندگیشو درگیر بارادی و بچه داری بوده ،من خودم دو فرزند دارم ،بچه دوست دارم اما خودم را بیشتر ،همین که دوفرزندم خوب و خوشحال و عاقبت بخیر بشند کافیه ،بقیه عمر مال خودمه که جوانی کنم و از زندگی لذت ببرم .
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      درود مردم از صبح تا شب کار می‌کند تا شکم زن و یک فرزند خود را سیر کنند چطوری می‌شود یک شخص فقط بابت نماز خواندن در مسجد میتواند شکم 10 نفر را سیر کند و ماشین و خانه هم داشته باشد؟
    • فیروز IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      3 0
      این آقای محترم حتماً می داند که مراحل رشد و پیشرفت یک بچه را در نظر بگیریم یک پدر اگر بخواهد روزی ۱۰ساعت فعالیت کاری بیرون از منزل داشته باشد و هم به تربیت فرزندان برسد بیش از ۲بچه نمی تواند داشته باشد. پس یا این آقا در بیرون از منزل کاری ندارد و یا متاسفانه به آموزش و تربیت فرزندان نمی رسد
    • سعید طوسی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      6 0
      کاش برای حاج اقا یه کلاس توجیهی میذاشتم
    • زهرا شفیعی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      خدا به فریاد خانمه برسه ما که دو تا آوردیم بدنمون از داخل پوکیده
      • ویولن IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
        0 0
        😅😅😅😅
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      دلم برای مادر بنده خدا میسوزه همه درگیر موضوع اقتصادی هستند هیچ کس نمیپرسه وضعیت سلامت مادر بچه ها چطور هست آقا سرحال و قبراق نشسته و معلوم نیست بدن این زن بعد از این همه زایمان چه وقتی جوابش کنه هیچ افراط و تفریطی خوب نیست
    • AE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      خوش به حالش
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      از سر وضعش پیداست تو رفاه هستن در حال حاضر کم کسری ندارن تا بزرگ بشن هم شغلشون از همین الان امادس ما ایسانس بیکار بریم ازدواج کنیم یه دو نفر دیگه رو هم مث خودمون در ب در کنیم
    • زهرا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      24 19
      ما شا الله با تربیت خوب میشه 10 تا بچه هم پرورش داد اجدادما همینطوری بودن این ها همه از تربیت ناصحیح ماست که حریف 2 تا نمیشویم
      • پریسا IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 1
        مادربزرگ منم چهارده بچه داره ماشاالله هرکدومم برای خودشون کسی شدن وضع مالی آنچنانی نداشتن اما به خدا و روزی تقسیم شده اش اعتقاده داشته و داره هنوزم بهش میگم چه خبر بود چقدر زیاد بچه آوردی ناراحت میشه میگه من بچه هامو دوست دارم مگم ضرر کردم هرکدوم مثل پروانه دورمم عصای دستتمم😍
      • مریم IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        0 9
        واقعا من با حرف شما موافقم،درسته من خودم الان خیلی چیزها رو حذف کردم و نمیتونم نه خورد و خوراک سال های قبل رو داشته باشم نه مسافرت ولی تربیت صحیح و ساده زیستی نصف خیلی در این امر دخیل است ،آدم میشناسم فقط یک بچه داره ولی با زیاده خواهی های خود دمار از روزگار پدر و مادر ش در آورده پس کیفیت مهمه نه کم
    • بی نشان IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      25 9
      مگه چقدر حقوق میگیره من خرج یه دونه دختر نمیتونم
    • لاله IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      14 16
      ماشالله،بسیار عالی
    • رضا IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      14 23
      واقعا ماشاءالله داره🇮🇷🌹🌹
      • مامان مبینا IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        2 4
        وطنم پاره تنم
    • سیروس.م IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 2
      باسلام.این که مستند سازی نمیخواد.هر چن سنم از ۵۰ گذشته ولی کسی معصیت وخرج متوسط زندگی بچه منو تضمین کنه تا ۲۰ سال ۲۰ بچه بدنیا بیارم ۱۰ تاشو میفرستم حوزه برا تبلیغ دینم وآخرت.۱۰ نفر دیگش همش دکتر مهندس ومعلم سعی میکنم بشن وتربیت میکنم
    • تارا RO ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      دیگر توان وبدنی هم برای همسرش مانده است
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      22 28
      چون سطح توقعات وسبک زندگی عوض شده ،فکر میکنیم نمیشه دوتا بچه بیشتر آورد،واسه تربیت بچه هم که اصلا وقت نمیزاریم سپردیم به فضای مجازی،پی گذشتگانمون با توجه به دین اسلام چطوری چندتا بچه میاوردن به خوبی تربیت میکردن،اگه توجه کرده باشین ،گفتن ایشون بسیار ساده زیست هستن وتلاش زیادم میکنن،
      • امید IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        1 0
        پدر من با کارگری ۸ تا بچه بزرگ کردن خودم و همسرم هر دو مدیر اداره هستیم تو یکیش موندیم توقعات خیلی بالا رفته ما با لباسهای همدیگه بزرگ شدیم اما فرزند من شاید دو ماه یکبار لباس میخواد
      • ایرانی IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
        2 0
        کجای تربیت قدیمی ها خوب بوده ؟ اینهمه آدم بزرگسال اطرافتون همه سلامت روان دارن ؟ پر از عقده ها و مشکلات روانی که عنوان میکنن از عقده های کودکی شأن هست ، قدیمی ها که اکثرا بی سواد بودن و با فرهنگ های پایین و بچه های زیاد و عقده ای و دیوونه ،نه همه ولی تعداد آدم سالم کمه
    • فخریه IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      درضمن ایشون بچه هاشون مثل ما حاضر خور بار نمیارن،از ۱۵سالگی میفرستن دنبال آموختن کار،من مستند زندگیشون دیدم کلا تفکراتشون اسلامی ومثل این دوره زمونه نیستن عملا بچه هاشون از ۱۵ سالگی درامد مستقل دارن پی بیخودی قضاوت نکنید
    • حقیقت IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      این بچه ها چی می خورند؟ کتاب بچه وادبیات براشون می خوانند؟ مسافرت دستجمعی میروند؟ لباس نو می پوشند؟ رفت آمد با هم سن شان دارند؟ آدم فکر می کند چه قدر ظلم میشه به بچه ها که بزرگتر از کوچک تر از خود مراقبت کند!!!! یعنی فقط به دنیا آوردن هنر نیست
    • علی‌رضا‌میر‌زازاده AE ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      سلام درامد این اقا باید حد اقل ۳۰ ملیون باشه تا یه زندگی حد اقلی رو اداره کنه وحالا دولت ماهی ۸ ملیون حقوق در نظر گرفته بقیه رو از بالا دلار میریزن یا گونی غذا از عرش به فرش میرسه خواهش میکنم به فکر بچه ها باشید نه کیف خودت نون ونمک بهشون میدی بخورن یا شیر ونون تربیت وتحصیل ودفتر وکتابشون چی
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      احتمالا کارت بانکی بدون محدودیت داره از بچه‌های خودیه مثل مردم عادی که نیست مجبور باشه کار کنه
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      شدیم عروسک خیمه شب بازی بااین تبلیغات نخامون دست یک دیگه است یک بچه کمتر زندگی بهتریک بارفرزن بیشتر زندگی بهتر موندم
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      این چی جور تبلیغاتی
    • ایران IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      من هم بدم نمیاد بچه زیاد داشته باشم. اما به سوال شغل ایشون چیه ؟ چون همچین خانواده ایی باید کلی درامد داشته باشه. با این خرج و مخارج و از صبح تا شب دویدن برای تامین مخارج ۴ نفر واقعا سخته و آخرش هم باید شرمنده زن و بچه شد ، فقط راست و حسینی بگو چقدر درآمد داری و از کجا؟
    • نسرین IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      لطفا جو ندید به ملت اکثر بچه های امروزی از پس یه دونه بچه هم برنمیان همون یکی دوتا بچه هم زیادی هس براشون مردموبااین تبلیغات بیچاره نکنیدحاج اقا وخانومش سبک زندگیشون بااکثریت کاملا متفاوته ملت چنین سبکی نمیتونن داشته باشن گوشی دستشون یه روز نباشه دنیاروبهم میریزن
    • سیما AE ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      وقت میکنن با بچه هایی که درست کردن صحبت کنن یا فقط در حال تکثیرن
    • النا IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      این سبک مخصوص حاج اقاست لطفا به ملت جو ندید خیلیهاشون یه دونه بچه هم براشون زیاده تو تربیت وساپرت زندگی یه دونه هم گیر کردن ظرفیتها هم برابر نیس اکثریت یه روز دستشون گوشی نباشه داغونن چه برسه زندگی به سبک حاج اقا
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      2 0
      با حاج اقا هم سن هستیم حاجی 14تا بچه داره اسایش بچهاشو و زندگی که بچهاش مخوان براشون فراهم کرده الان هم خونه داره پسنداز داره هم سن هستم منم دهه 60 هستم سه تا بچه دارم الان 42سالم اجاره نشینم به خداوندی خدا شب روز کار کردم پیش پسر بزگم هم همیشه شرمنده هستم ون دنیاهم برم باز شرمنده تا کلاس چهارمدرس خ
    • جاوید IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      سلام اقای حجت الاسلام من احساس میکنم شنا همسرهایتونو به بردگی گرفتین آدم دلش میسوزه با این وضعیت زندگی ،میدونی از چه وقت نگرانیهات شروع میشه وقتی که بچه هات توی سن نوجوانی وارد بشون وخواسته هایشون بزرگ میشه اون وقت شک نکن هر شبت همراه با استرس خواهد بود شک نکن اینو از زبان پدری میشنوی که دو فرزند دا
    • رضا IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      اول باید شرایط تربیت بچه رو فراهم کرد. بچه‌های امروز که همه چیشون شده اینستاگرام و گوش به حرف پدر و مادر نمی دن و از کنترل خارج شدن وهیچی رو قبول ندارن واقعا یکی هم زیاده.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      حجت الاسلام یعنی چی؟؟
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      سلام خدا نگهدارشون انشا لاه ازسربازان امام زما ن باشن خدا اجرشون بده
    • ناشناس IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      الان خرج هر بچه در ماه ده میلیونه حاجی شغل و درآمدش چقدر و از چه راهی هست آیا مثل تمام آدمهای حلال خور صبح تا شب کار می‌کنه و آخر برج هفت الا ده میلیون درآمد دارد ، یا از بیت الحال ماهی دویست میلیون میگیره که این بچه ها رو اداره کنه ،
    • مهدی IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      زندگی کردن فقط بستگی به درآمد نداره. من خودم خیلی ها رو دیدم که درآمدشون بالاست،ولی هر ماه کم میارن. از اون طرف هم خیلی ها رو دیدم که با درآمد کم،حتی پس انداز هم دارن.(بدون اینکه خساست به خرج دهند) حاج آقا وافی،خدا حفظشون کنه،در یکی از کلیپ هاشون میگفتند که ما پول برای خرج داریم.نه برای برج
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      سلام خدمت خانواده محترمتون ان شاءالله خداوند به همسر محترم آقای وافی سلامتی وطول عمر با عزت همراه با توان روز افزون خدا این خانواده را از تمام بلایا حفظ کند وتعدادشان را زیاد کند و ما این خانواده محترم را الگوی خود قرار میدهیم
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      اگه از ی خانمه بسیار اشتباهه هزار تا بیماری میگیره
    • شکوهی IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      ولا جمعیت ایران خیلیه حدود ۸۰ میلیون جمعیت چی بکی میرسه بعضیام هستن تو نون شبشون موندن بفکر بچن بچه آینده میخاد رفاه میخاد اون نون خشکی که شما میخورین بچه نمیخوره خدا عقل داده با پناه برخدا چیزی درست نمیشه
    • ایرانی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      بر فرض که الان رفاهشون رو‌میتونین تامین کنید این بچه ها آینده نمی‌خوان ؟ آب و هوا و اکسیژن و خاک نمی‌خوان ؟ تو کشوری که نه آب داره نه هوای نفس کشیدن نه خاک هیچی هیچی ، از کل وجودتون فقط شکم و دم و دستگاهتون کار میکنه ؟ احیانا از کارتون هم کار بکشید بد نیست ،اشکال نداره بزرگ میشن از سرخوردگی خودکشی
    • لنا IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      چطور دلش اومد دخترش توی سن ۱۴سالگی شوهر بده واقعااا اگر فقط یک درصد احتمال بدیم اون دختر توی سن ۲۵سالگی از ازدواج زود هنگامش پشیمون باشه این پدر چه جوابی داره به دخترش بده؟؟ چطوری میخواد سال های رفته رو برگردونه
    • سحر IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      فرزندبیشترزندگی ِ لذت بخش تر
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      می‌بایست از خانم خانه میزان رضایت را از شرایط حاضر پرسید و نیز همچنین از دختر خانم هاشون که آیا این روند را دوست دارند و می‌پسندند و اجرا میکنن
    • رژین IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 1
      خدا بهتون عزت بده که کم کاری ما و مسئولین رو با صبوری در برابر مشکلات اقتصادی جبران میکنید
    • US ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      یه ذره به قضاوت هاتون فکر کنید نمیدونم چرا به بعضی ها فشار وارد میشه قدیم ها که وضعیت اقتصادی بد بود خانواده ها پرجمعیت بود از نظر تربیتی هم تربیت خانواده پر جمعیت راحتره
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      ان شاءالله همشون سلامت باشند ...خوش به حالشون ..خانواده پرجمعیت عشقه
    • ناشناس IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      درامد شما چیه حاج اقا؟؟با این گرونی امکان نداره شما درامد معمولی داشته باشی.
    • سیروس IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      فرزند کمتر زندگی بهتر، البته توله درست کردن با انسان تحویل جامعه دادن خیلی فرق داره،
    • بهار IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      اول که معلوم نصفتون فقط تیتر رو خوندید و کل مطلب رو نخوندید دوم اینکه اگر واقعا براتون مهم سوالاتتون رو به جواب برسونید مستند ۱۲ نفر رو ببینید سوم اینکه من محصول یک خانواده پرجمعیتم با کمترین امکانات در امکانات کم خلاقیت فوران میکنه .آنها زرق وبرق دنیا که برای شما مهم براشون مهم نیست
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      والله ماتوخرج بچه هامون موندیم نمیدونم چطورمیخوادخرجشونابده نون خالی هم بخوان بخورن که جواب گو نیست مگه وضعیت مالی خوبی داشته باشه
    • AE ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      اینها 8تاشون موجوده دوتا هم ازدواج کردند 4تا دیگه شون کجایند؟
    • حرف حق IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      العان اگر همین خانواده موفق یک خانم مو بلوند و پسر خارجی بودش میگفتن دمشون گرم چه مادر پدر جوانی‌ مشکل ما ایرانیان عزیز اینه که خودزنی داریم خیلی از خانم ها هستن به دلیل سالم بودن و استاندارد بودن جسم شون توانایی بارداری‌ خوبی دارند اتفاقا این بارداری‌ ها نشانه سالم و سلامت بودن این بانو هست
    • مهدي RO ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      هنوز یادمان نرفته است که چگونه خانواده های پرجمعیت را مسخره می کردید و تمام مشکلات را به گردن آنان می انداختیدنگران جمعیت جوان نباشید برادران اهل سنت هرکدام چند زن می گیرند و از هر کدام چند مسلمان به دنیا می آورند تا آن شا الله ایران مسلمان مثل همه کشورهای اسلامی با اندیشه ای یکسان خواهیم شد
    • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      بنام خدا .فکر کنم حاج آقا به تنهایی نیت کرده جامعه جوان ایران را سر پا نگه بدارد .خدا مزد زحمات بده .خودمونیم یارانه خوبی می گیری .جهت شوخی و مزاح بود امیدوارم که کلام من باعث دلخوری نباشد .ما شا ءالله
    • علی IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      آره دیگه آدم هایی مثل شما از هزینه های ۱۴نا فرزند بر اومدید اما بعضیا حتی نمیتونن خرج یکیش رو بدن گرفتی چی میگم!؟
    • یه بیگانه ی امریکایی ایرانی صفت🙂 RO ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      حاجی خلوص نیتشون بالاستا
    • Monin IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      خیلی از خانم ها هستن به دلیل سالم بودن و استاندارد بودن جسم شون توانایی بارداری‌ خوبی دارند اتفاقا این بارداری‌ ها نشانه سالم و سلامت بودن این بانو هست خیلی هام برای مخارج‌ گفتند خب عزیزان این مسئله اگر ۵۰درصد به کار این پدر مربوطه ۵۰درصد دیگش به سطح توقع این خانواده بستگی دارد به نوع تربیت کودک
    • رها IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      1 0
      وقتی این آقا اجازه داده از زندگیش مستند بسازن و زندگیش رو بکنه تو حلق مردم و علاوه برا این خودش و همسرش فکر میکنن سبک زندگیشون درسته وبقیه غلط و در این زمینه در حال تبلیغ هستن......پس ماهم حق داریم نظرمون رو بگیم......اوکی؟؟؟؟
    • داریوش IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۹
      0 0
      سوال درست؛ ایا وقت میکنید از زندگی لذت ببرید!؟
    • رضا IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      17 0
      تا زمانیکه گرانی ریشه کن نشود_ارزش پول ملی احیا نشود و دریک کلام اقتصادومعیشت مردم تامین نگردد این فیلمها و تبلیغات هیچ کمکی به ازدواج و فرزندآوری نخواهدکرد
    • خداوند جهانیان IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 5
      خداوند این جهان افریده برای ما که از لذتهای بسیار زیادش استفاده کنیم ،حالا بعضی ها بچه ی زیاد داشتن لذت بیشتری بهشون میده ، حس متفاوت بودن بهشون میده ، نشان از قدرت خداوند است که در وجود انسان نهادینه شده ، کارشون رو تحسین میکنم.
    • ناسناس IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      18 0
      خداکمکشون کنه ماکه ۳تابچه داریم رسماگیاه خوارشدیم ونیازهای روزانه شون برای رشدوبزرگ شدن برآورده نمیکنیم یعنی نمیتونیم وهرروزم عذاب وجدان داریم چرابه دنیاآوردیمشون مسکن واینام که دیگه رویاشده بازم میگن بچه بیارین
    • ایمان RO ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      7 2
      من تا ۳۵ سالگی فقط کار کردم تا بتونم ازدواج کنم. اما الان با این که هم خودم هم خانمم عاشق بچه هستیم اما با این اوضاع اقتصادی اصلا نمی‌تونیم. با این وضعیت تا آخر عمر فقط باید هر دو کار کنیم ...آخرش هم هیچی. سینه قبرستون می‌خوابیم!
    • ملا IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      7 1
      باوجود کار نکردن حتماً حقوق خوبی میگیره
    • IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      10 1
      سلام والا من ۲ تا بچه دارم شوهرم از صبح می‌ره سر کار تا شب نمیتونم ماهی یا موز یا غذاهای مقوی واسشون بخرم هر دو لاغر هستن اینا چطور دارن این همه آدم رو سیر می کنن واسم سوال شده
    • بی تا IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 7
      یک کلمه عرض کنم زمان قدیم پدربزرگ مادربزرگ ها بالای ده تا بچه داشتند و هیچ کس فضولی نمی‌کرد و غم و غصه روزی شون رو نمی خوردند و دلسوزی هم نمی کردند. و زمان قدیم والله که اقتصادی مون بدتر بود . برید بپرسید. الان هم به کسی ربطی ندارد کسی بچه اش زیاده . ایشون این سبک زندگی رو می پسندند. یاعلی
    • IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 0
      انسانهای نخستین هم یک جورایی زندگی میکردن تربیت تحصیل فرزندان مهم هست ولا نمیدونم چی بگم فقط این را می‌دانم کسی واقیت را نمی‌گوید هر کس طبق خواسته خود تعریف میکند
    • IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 0
      ۸ تا بچه که بیشتر نیستند تو عکس پس بقیه کجاه هستند
    • ناشناس IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      7 0
      این آقا گه میگن ،در سنین کم خوبه دختر و پسر ازدواج کنن،خب بچه خودتو 9ساله شوهر بده یا براش زن بگیر ،کسی بهت کاری نداره،نسخه ای که میپیچی برا خودت و خانوادت جواب میده کاری به بقیه نداشته باش ،باشه؟ آفرین
    • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 15
      احسنت حاج آقا دمت گرم خدا حفاظت کنه چشم حسودان و کوته فکران درآد ایشالا.
    • محسن IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      9 0
      اینکه خدا روزی رسان هست شکی نیست. ولی همه چیز خوردوخوراک نیست. من موندم چه جوری بچه هارو تربیت می‌کنه . بیچاره همسرش . به نظرم کسی که میخواد بچه زیاد بیاره نهایتا ۴ تا یا ۵ تا این دیگه شورشو درآورده . در طول روز با هر کدوم از بچه ها بخواد نیم ساعت حرف بزنه زمان کم میاره . چه برسه به تحصیل و کار و.
    • واقع بین IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 1
      خداوند مادر بچه هات و زیاد کنه واقعا هزینه فقط خورد و خوراکشون را چگونه تامین می کند و هر چادر مشکی یک تومن است
    • منتظر IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      أَلاَ وَ إِنَّ الشَّجَرَةَ الْبَرِّيَّةَ أَصْلَبُ عُوداً وَ الرَّوَاتِعَ الْخَضِرَةَ أَرَقُّ جُلُوداً وَ النَّابِتَاتِ الْعِذْيَةَ أَقْوَى وَقُوداً وَأَبْطَأُ خُمُودا. درختان و بوته ها اگر در بيابان هاى خشك و كم آب باشند بسيار مقاومند اما اگر کنا رودها باشند کم دوام ترند.فرزندزیاد به معنی ثروت نیست.
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      والا من یه دونه بچه دارم نمیتونم ازپس هزینهاش بربیام ۱۲تا تا بچه رونمیدونم شکم ولباس رواز کجا تهیه میکنه ان هم یک طلبه اللاه واعلم.شاید از جیب امام...اگه لطف کنه بگه ماهم راه این اقا روپیش بگیریم.
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      عجب...جالبه ها،اکثر اونایی که دارن از هزینه های اقتصادی این خونواده و اوضاع سخت اقتصادی کشورمیگن فقط ماهیانه دو برابر خرج این خونواده هزینه ادکلن ولوازم آرایشی و هزار ویک دنگ وفنگ دیگشونه...خب حاج آقا لازمم ندونستن دست بچه هاشون گوشی بدن وهر وسیله ی غیر ضروری را براشون تهیه کنن.
    • امیدی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      به نازم به قدرت حاج آقا شغل شریفش چیست ،من داخل 2تاش موندم.
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 2
      دمتون گرم حاج آقا که چشمتون به دست خداست‌‌.‌..به مزخرفات توجه نکنید.خاصیت دنیای مبایلی اینه که فکر آدما را کوتاه میکنه
    • علی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 4
      بچه زیاد خوب است به جای این مستند ساز بودم یک مستند از اونهایی تهیه میکردم که فرزند کمی دارند وبه علت بالا بودن سنشان دیگر قادر به فرزند آوری نیستند والان یا افسردگی دارند یا به علت های مختلف مثل تصادف یا مریضی فرزندشان را از دست دادن چقدر افسوس می خورند کاش چند فرزند داشتند
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      7 1
      خرج این بچه ها رو از کجا تامین میکنین شما که خودتون میگین ما با شهریه زندگی میکنیم
    • حمید IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      9 2
      من یکدونه پسر دارم فوق لیسانس هوا فضا گرفته الان یک ساله دنبال کار میگرده من نمیدونم اینده این چهارده تا چی میشه تو این مملکت
    • ناشناس IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      10 0
      کشور ما نمبتونه جمعیت زیاد رو اداره کنه هیچ برنامه ای برای نسلی به دنیا میاد نداره تو همین جمعیت هم مونده من از تولد خودم نارحتم چه برسه بچه م هرروز بچم بهم میگه بدبختمون کردید
    • AE ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      8 2
      قطعا درآمد بسیار بالایی دارد امیدوارم که از راه حلال و کار و زحمت باشد، نه ...
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 9
      به شما چه ربطی داره چجوری خرج میده
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      6 1
      اگر میتونه منم به فرزندی قبول کنه ثواب داره
    • Zm US ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 0
      کاشکی یه آدرس یا شماره می‌دادین ما باهاشون رفت و آمد میکردیم از نزدیک باهاشون آشنا می‌شدیم یه چی یاد میگرفتیم
    • کیا IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 0
      ایشون از طرح فرزند آوری و مادر ۴فرزند بیشتر و این قبیل مسائل و کمک مالی دولتی بهره میبرند
    • قنبر IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 1
      فکر کنم فتو شاپه هیچ ادم عاقلی این کار نمیکنه
    • بلوچی از بلوچستان IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      روزی رسان خدا است نه امام زمان من خودم ۴۹ سالمه ۱۸ تا بچه دارم ۶ بار دوقلو ۶ تک گلو ۵ تا از پسرمان دارند کار مکند ۵ تا دخترم ازدواج کردند ۴ تا نوه دارم
    • بهناز IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 3
      ماشاالله
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 8
      خداونداین سربازاسلام وخانواده اش راحفظ نماید
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 1
      با چه تفکری به فکر فرزندآوری هستید جواب منوبدهید منطقی وقانع کننده اول اوضاع کار وبیکاری رو آمار بدهید دوم نسبت ازدواج و طلاق رو سوم اعتیاد وافسردگی جوانان چهارم امید به زندگی و رفاه ومعیشت خانواده ها مسکن وخودرو وما بقی مسائل رو بی خیال
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      مسعولین بچه بیارن خوبه پول زیاد دارن و کارش هم آماده است و حسابش هم پره اما یه جوان بیکار پول نون شب نداره نمیتونه جمعیت ایران تا چندسال دیگه ۸۰ درصد پیرن
    • AE ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 1
      شورشو در آورده
    • سيمرغ IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 5
      زندگی ایشون نظریات روانشناسان و اقتصاد دانان رو باطل میکنه..‌ دمش گرم. نتیجه کودک همسری خیلی خوبه. و فرزند زیاد برکت روزی رو زیاد میکنه
    • الف US ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 0
      ازنظر روانشناسی بنظرتون بچه سوم به بعد چقدر درروز میتونه بامادرش رخ به رخ باشه و وقت اختصاصی برای خودش داشته باشه. اینها حق الناس نیست؟مشکل نمیسازه؟
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 1
      چرته از کجا میاری من خودم طلبه دا رم نزدیک به ده تومن میگیره تو دوتا بچه مونده تازه اسنپ هم کارمیکنه
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 4
      مبارک باشه خدا حفظشون کنه
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      4 1
      زندگی هر کسی به خودش مربوطه،ایشالا خدا به همه کمک کنه،نظر شخصی بنده درباره زندگی خودم که تو خانواده پر جمعیت بودم,اینه که اصلا خوب نیست،با وجود بی توقع بودن،نه کم توقع،،،نه آسایشی هست ،نه ارامشی،نه خوراک مناسبی نه پوشاکی نه مدادو مداد تراشی،واقعا هیچی نیست،باید بری تو مدرسه ،از همکلاسی ها گدایی کنی
    • ناشناس IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      5 0
      اخه مساله که فقط درامد نیست ،منابع زمین محدوده کشور ما دچار خشکسالیه جمعیت زیاد یعنی مصرف اب بیشتر مصرف مواد غذایی بیشتر مصرف منابع تجدید ناپذیر ،یعنی نابودی همگی ،مثل سوراخ کردن کشتی میمونه
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 0
      ادامه نظرم که جا نبود بنویسم،یه لباس گرم نیست،دیگه خودت باید برای خودت دست و پا کنی،بعدش هم اونایی که ازدواج‌کردن،مدعی ترن،اونا وقت و بی وقت میان،بدتر حال آدم رو می گیرن،خلاصه،بابا هم که فوت کرد،بچه های بزرگتر فکر می کنن،خودشون خرجی ما رو دادن،خلاصه،از ما گذشت،ایشالا سر کسی نیاد
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      خداقوت دلاور
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      6 1
      فرزند کمتر زندگی بهتر مثل اینکه یادتون رفته تبلیغ می کردین
    • بازيار IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 2
      سلام نظرات رو خوندم وقبل از همه ای اینها. فهمیدم ماها چقدر زود قضاوت میکنیم. واقعا مابایدبه یه درکی برسیم که صلاح مملکت خویش خسروان دانند. همه ی اونهایی ک گفتند ما تو زندگی هامون با وتا بچه موندیم واقعا دقیق تر به زندگی هاشون نگاه کنن واقعا خدا نگذاشته بمونن. مسیر رو رفتن هم خوردن هم پوشیدن وووو.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      دور بر حاج اقا مثل بعضی فقط یه فکر پول نیسیتن
    • بی نام3 IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 1
      بله وقتی مال مفت زیر دست وپاشون ریخته باید هم سال یک بچه بیاورند چرا ما خرج یک بچه رانمی توانیم تامین کنیم هزار گرفتاری یک دکتر رستمی توانیم بریم شما تبلیغ ۱۴تابچه می‌کنید به بالا وصله دور دوز این افراد است
    • دخیا IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 1
      ماشالله ..ب کوری چشم حسودهااااااااا
    • ازاد IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      3 0
      زندگی این ادم منو یاد انسانهای اولیه میندازه...دراین زمانه هرکسی بالای دوبچه بیاره حقوق بقیه روهم ضایع کرده چرا که جمعیت زیاد با عدم مدیریت صحیح کشور بلحاظ اقتصاد و فرهنگ تبدیل به یک جامعه عقب افتاده با سطح فرهنگ و معیشت پایین میشه کمااینکه ایران امروزما گریبانگیر اینهمه مشکلات شده
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      دلش خوش،یا پول دار من دوپسر دارم یکی ۳۰سال ودیگری ۲۵ سال هردو مجرد خدایا کمکمان بکن
    • رضا IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 1
      خسته نباشد
      • ل IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
        0 1
        سلام خدا قوت.کجاهزینشو دولت میده من از زندگی امثالشون خبر دارم ایمان ک داشته باشی خداکمک میکنه وسلام
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      برعکس دیدگاه عموم جامعه، ملاها هیچ رفاه و آسایشی برای زن و بچه هاشون درست نمی کنن و فقط ریاضت و صبر و دعا رو توصیه می کنن و قطعاً بچه های مظلوم و فاقد اعتماد بنفس و فرمانبرداری دارن که فقط چشم گفتن بلدن !!!! بنظر بنده از صدتا ملا، ۱۰ تاشم در حد متوسط زندگی و رفاه ندارن !!!! جز یه عده مشخص سیاسی !!!!
    • یازینب(س) IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 1
      الحمدالله که خداوند به شما این همه نعمت فرزند داده الهی که همشون یار امام زمان(عج) باشن و باقیات الصالحات شما پدر و مادر نمونه👏 خدا به شما سلامتی و عزت و آسایش و آرامش عطا کند الهی که این نعمات و برکات الهی روزی ما هم بشه. آمین
    • افاق IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      ای حاج آقا حتما از جایی یا ارگانی حمایت میشه. والا فقط وعده شام و ناهار و صبحانه هر روز را حساب کنید کلی میشه دیکه خرج دوا و درمان و مدرسه و بهداشت بماند اصلا پول لباس و چادر و که سر به فلک میکشه دفتر و کتاب قبض های آب و برق و گاز و تلفن حتی خونه مال خودش باشه رو چکار میکنن پول شامپو و صابون
    • عبدالله IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 0
      این بچه‌ها در بزرگسالی دچار عُقده‌های روحی و روانی خواهند شد مگر اینکه به سبک زندگی سنتی، مطالبه‌ایی نداشته باشند
    • افسر بابایی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      احتمالا اصلا ایران نیستن تا مشکلات رو ببینن من خودم خانواده پر جمعیت بزرگ شدم با اینکه بیشتره مواد غذایی رو خودمون تولید میکردیم وآرزوی بود برنج کیلویی ده ریال بود گوش ومرغ تولید خودمون بود وپدر ومادرم خیاط بودن میوه تولید خودمون بود وخونه اجاره ای نبود خدا شاهده بعنوان خواهر بزرگتر بیشتر مواقع
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 0
      بازنشسته فرهنگی با دوتا بچه و ۱۲ حقوق . وسط ماه بدهکار میشیم . غذای لاکچری و گوشت هم فقط داخل عکس ها میبینیم. این آقا واقعا خرج اینها را از کجا میاره؟!!!!! یعنی معجزه میکنه؟!
    • علی .نهاوند IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 1
      خداوند خود و خانواده اش را حفظ کند
    • یوسف IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 1
      با ادعای شرف و منطق این پیام رو بخونید بعد تصمیم بگیرید،..ما مردم ایران چیزی از دشمن شناسی نمیدونیم،اونا دنبا نسل کشی هیتن ولی تعدادشون کمه،راه بهتر اصلا به دنیا نیامدن غیر یهودی هاست،نقشه ایجادچشم و هم چشمی زندگی مارو سیاه کرده،وگرنه خوراک وظیفه خدا وتربیت وظیفه ماست،
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 2
      یا زهرا یا زهرا یا زهرا
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 2
      فکر کنم همتون یادتون رفته که روزی رسان فقط خداست ، نه شغل و کار و...
    • ققنوس IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      سلام لطفا راه امرار معاش و خرج روزانه رو هم بگید ما هم بتوانیم رکورد بزنیم
    • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 0
      چهارده بچه دارد چه جوری مخارج شأن در میارد آن هم با چند زن نمی‌دونم چی بگم واقعا که
    • فربد IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      2 2
      خدا حفظشون کنه
    • ام خ AE ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      حاج آقا وبعضی فرزندان روحانیش را من دورادور میشناسم بچه شهر خودمون هستند آدمهای خوبی هستند اما اگر جای این شعارها دولت یه کار عملی می‌کرد وواقعا حمایت می‌کرد تواین اوضاع گرونی فرزند آوری بیشتر میشد
    • علی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      3 0
      فقط بگید چطوری خرج مخارج زندگیشو تامین میکنه
    • یه دهه شصتی IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      هر طور با خودم فکر میکنم نمیتونم باور کنم هیچ نسلی به اندازه ی ما دهه شصتی ها قانع نبودن اجازه بدین باور نکنم چون خودم یه دهه شصتی هستم وبا همه ی تلاشهای پدرم وقناعت ما وداشتن خونه ومخارج ارزان زمان ما وعدم تجملات ما تعدادمان نصف این خانواده بود وباز هم هشتمان گروی نهمان بود با همه ی خرج نکردن ها
    • شهروند IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      من یک خانواده ۳نفر هستیم ماهیانه ۷تومان حقوق میگیرم. با این حقوق شرمنده زن و بچه ام شده ام .این آقا چطور زندگی میکنه درآمدش از کجاست؟؟به ما هم بگه بلکه از شرمندگی خانواده نجات پیدا کنیم.
    • مازیار IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      ایشون گویا تو ایران زندگی نمیکنن و گوشت پانصد تومنی و مرغ نود هزار تومنی وهزار چیز دیگه که اینجا مجالی برای گفتنش نیست نمیخرن.یا اینکه با از ما بهترون در ارتباط هستن و از امداد های غیبی بهشون میرسه که دغدغه ای ندارن جز بقا نسلشون.
    • بهمن IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      خداوکیلی اگر مثل یه کارگر باشرف بود توانایی سیر کردن شکم چهارده فرزند را داشت؟؟
    • حسین IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      باسلام احترام ،خداقوت حاج آقا دمت گرم،من به شخص خودم تازمانی که بچه دار نشده بودم توزندگیمون هیچی نداشتم بهلطف خدا بعد چندسال پسردارشدیمزندگیمون تغییرکرده بعد سه سال خدابهمون یه دخترخوشگلی دادا قدمش زندگیمون خیلی تغییر کرد وبرکت توزندگیمون اومده انشااله خونه دار هم میشین در آینده بله خدایی که گفته
    • فقط خدا IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      بجای تبلیغ اینجور مسائل ...کمی هم بفکر جوانان باشید که سنشان به ۴۰ رسیده هنوز توان مالی ندارند که تشکیل خونواده بدهند و حداقل یک یا دو فرزند داشته باشند ....التماس تفکر
    • یه کارگر IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      1 0
      یه سوال من مشکل دارم یا کل جامعه همینه؟ یه بچه دارم اجاره نشینم و ۱۰ تومن حقوق میگیرم ۴ تومن اجاره میدم مدرسه بچم دولتیه، یه کیف ، یه کفش، دفتر، قلم و کتاب و فلان و بهمان غیر بقیه هزینه هاش، سر جمع اخر ماه مجبورم جنس از مغازه نسیه ببرم چطوری ایشون با این سن ۱۴ تا بچه رو خرج میده ؟ شغلش چیه؟
    • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
      0 0
      متاسفم
    • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      0 0
      دااش،پول داره
    • ناشناس IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۱
      1 0
      ماهربرنامه ای دیدیم این روحانیون بیش ازچهارتا بچه دارن
    • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
      0 0
      میشه بفرمایید هزینه پوشک بچه ها و پوشاک و خوراک روزانه 14 نفر و اجاره خونه را با حقوق حداکثر 12 ملیون تومنی چطور پرداخت و به آخر ماه میرسونه؟!؟ فقط راهنمایی کنید شاید ما جاهلان و کم عقلها هم سر عقل بیام و تکلیف خودمون رو بدونیم و یاد بگیریم. الله اکبر از جهالت...